فعالیت برند آدیداس از کجا و چگونه شروع شد؟

برندهای خارجیویژه

برند آدیداس توسط دو برادر به نام های آدولف و رودی داسلر در کشور آلمان شروع به فعالیت و شکل گیری نمود. تلفظ این برند در زبان انگلیسی به گونه ایست که امفاسیس تلفظ روی حرف اس قرار میگیرد ولی در زبان داچ که همان زبانی است که آلمانی ها صحبت میکنند امفاسیس روی حرف آ قرار میگیرد. در سال ۱۹۲۰ برادران داسلر فعالیت خود را با راه اندازی کارگاه و بعدها کارخانه تولید کفش های ورزشی تحت عنوان کارگاه برادران داسلر آغاز نمودند ابتدا کارگاه کوچکشان که بالغ بر ۸ نفر کارمند در آن مشغول بکار بودند فروش نسبتا پایینی داشت ولی پس از مدتی تصمیم گرفتند که با ارتقا کیفیت محصوالتشان به سمت بازار تولید کفش های حرفه ای ورزشی بروند و به جای تولید محصوالت معمولی و فروش به عموم مردم روی بازار وسایل و تجهیزات ورزش حرفه ای و قهرمانی تمرکز کنند و پس از موفقیت در این رده به سمت تولید انبوه و فروش محصوالت خود حرکت نمایند در حقیقت آنها تفکر و استراتژی بیزینس خود را کامال و بصورت ۱۸۰ درجه تغییر دادند.

تغییر استراتژی بیزینس

برای تحقق این امر آنها عالوه بر تغییر نوع مواد اولیه میبایست تعدادی از دستگاهها و تجهیزات کارگاه تولیدیشان را نیز تعویض میکردند و سپس استراتژی مارکتینگ جدیدی پایه گذاری می نمودند. پس از گذشت ۲ سال این دو برادر به مرور تجهیزات سخت افزاری کارگاه را به حد استاندارد محصوالت ورزشی قهرمانی رساندند.

تولد آدیداس

پس از بروزرسانی تجهیزات برادر کوچکتر یعنی رودی تصمیم به قطع همکاری گرفت و آنجا بود که برادر بزرگتر یعنی آدولف که او را آدی صدا میزدند نام برند را به آدیداس یعنی ترکیب اسم کوچکش آدی و نام فامیلیش داس لر یعنی آدیداس لر و سپس با حذف قسمت آخر یعنی لر به آدیداس تغییر داد و تا امروز هم به همان نام شناخته میشود.
ناگفته نماند که رودی داسلر نیز پس از جدایی از برادرش فعالیت خود را در همین صنعت یعنی تولید کفش های ورزشی ادامه داد و برند پوما را راه اندازی کرد که امروزه یکی از برندهای معروف و موفق بین المللی در زمینه تولید محصوالت ورزشی به حساب میاید ولی همچنان در مقایسه با آدیداس در سطح بسیار پایین تری فعالیت میکند.

پس از ترک رودی و تغییر نام کارخانه که مصادف بود با المپیک سال ۱۹۳۶ که اتفاقا در کشور آلمان هم برگزار میشد آدی به کمک یکی از دوستانش موفق شد با یکی از ورزشکاران سیاه پوست حاضر در المپیک که در رشته دو و میدانی رقابت میکرد آشنا شده و او را متقاعد کند که کفش های تولیدی کارخانه او یعنی آدیداس را به پا کند و با آن مسابقه بدهد. آن زمان که هنوز هیتلر بر مسند قدرت بود و تفکرات نژادپرستانه خود را بر جو کشور آلمان که مجری مسابقات المپیک آن دوره هم بود گسترش داده بود، کمتر کسی حاضر به همکاری و اسپانسرینگ یک ورزشکار سیاه پوست می شد چرا که در صورت قهرمانی و کسب موفقیت احتمالی آن ورزشکار اسپانسرش با مشکالت فراوانی برای ادامه فعالیت در کشور آلمان روبرو می شد با اینحال آدی این ریسک را پذیرفت و این ورزشکار سیاه پوست که تا آن زمان اسپانسر مناسبی هم پیدا نکرده بود حاضر به همکاری با آدی و پوشیدن کفشهای تولیدی آدیداس شد. از شانس خوب او این ورزشکار که جسی اوهن نام داشت ستاره مسابقات آن دوره المپیک برلین در سال ۱۹۳۶ شد و با کسب ۴ مدال در صدر رده بندی موفق ترین ورزشکاران آن دوره المپیک ایستاد. همه این موفقیتها و روی سکو رفتن های جسی اوهن با کفش های آدیداس موجب موفقیت و معروف شدن برند آدیداس نیز شد و در عرض کمتر از یک ماه برند آدیداس تبدیل به یک برند با ارزش در سطح بین المللی شد.

البته این اوج گیری پس از مدت کوتاهی و با شروع جنگ جهانی دوم تا حدی به فراموشی سپرده شد و کارخانه تولیدی کفشهای آدیداس نیز زمان جنگ توسط ارتش آلمان به کارخانه تولید تجهیزات جنگی تبدیل شد ولی پس از اتمام جنگ جهانی دوم و کمک دولت آلمان به تولید کنندگان و کارخانه ها جهت شروع مجدد کار و فعالیت ، آدیداس نیز مجددا فعالیت تجاری خود را آغاز نمود.

استراتژی مارکتینگ قوی

پس از اقبال بلند برند آدیداس در انتخاب ورزشکار مناسب جهت اسپانسرشیب در مسابقات المپیک ۱۹۳۶ برلین و کسب شهرت جهانی برای این برند آدی مجددا بخت خود را از طریق اسپانسرینگ در مسابقات جام جهانی فوتبال که در شهر برن کشور سوییس که کشوری بی طرف و امن بود برگزار میشد به آزمایش گذاشت و با تهیه کفشهای تیم ملی فوتبال آلمان در آن مسابقات قدم استراتژیک دیگری در زمینه مارکتینگ برند آدیداس برداشت که این اقدام او هم با بخت و اقبال خوب وی و قهرمانی و روی سکو رفتن تیم ملی فوتبال آلمان همراه شد.
مسابقه فوتبال معروف و بیادماندنی دو تیم ملی آلمان و مجارستان که با برتری ۳ بر ۲ جرمنها نیز همراه شد در همان دوره جام جهانی اتفاق افتاد و با روی سکو رفتن آلمان برند آدیداس نیز خود را بعنوان اسپانسر و تولید کننده کفش های قهرمان جهان بعنوان برند شماره ۱ در دنیا مطرح نمود.البته این برند جهانی به غیر از فعالیتهای تبلیغاتی ذکر شده انتخابهای حساب شده و موفق دیگری در زمینه پروموشن و مارکتینگ برند خود از جمله تهیه و تولید آهنگ موسیقی معروف مای آدیداس که موفقیت چشم گیری در سطح جهانی پیدا نمود و تا مدتها موز یک شماره یک شبکه های رادیویی سراسر جهان شناخته میشد نیز انجام داد سایر فعالیتهای این برند در زمینه موسیقی و برگزاری کنسرت های خوانندگان معروف نیز همگی با موفقیت های چشمگیری همراه شدند.

جدا از سرمایه گذاری تبلیغاتی در صنعت موسیقی برند آدیداس با در نظر گرفتن هزینه های هنگفت تبلیغاتی همواره نام خود را به عنوان برترین تولید کنندگان وسایل ورزشی در معرض دید عالقه مندان ورزشی قرار داده است. از دیگر استراتژی های موفق آدیداس می توان به برنامه ریزی و تقسیم بندی بودجه تبلیغاتی ساالنه شان اشاره نمود که هر سال قسمت عمده هزینه تبلیغاتیشان را به سرمایه گذاری روی معروفترین ورزشکاران جهان در چند رشته محبوب ورزشی از جمله لیونل مسی در فوتبال راجر فدرر در تنیس محمد علی در باکسینگ شکیل اونیل در بسکتبال و غیره اشاره نمود که با قراردادهای سنگین تبلیغاتی و استفاده از محصوالت آدیداس در تیزرهای تبلیغاتی این شرکت به تبلیغ این برند می پردازند.
استراتژی برند آدیداس از روز اول و پس از انتخاب ورزشکار سیاه پوست “جسی اوهن” به عنوان چهره تبلیغاتی برند آدیداس همواره به گونه ای تعریف شده که با جذب تاپ ترین ورزشکاران رشته های ورزشی پر طرفدار در سراسر جهان و تهیه کلیپهای تبلیغاتی با حضور این ورزشکاران نام خود را در معرض دید مشتریان قرار بدهند که تا االن هم این شیوه موثر واقع شده است.

میزان فروش

از لحاظ میزان فروش ، برند آدیداس سالهاست که رتبه دوم پر فروش ترین برند محصوالت و وسایل ورزشی را پس از برند آمریکایی نایکی به خود اختصاص داده است و بعید است تا مدتهای طوالنی برند دیگری حتی فروشی نزدیک به آدیداس داشته باشد.
همانگونه که شاید مدتها زمان نیاز باشد که آدیداس به مرز فروش نایکی برسد. برند آدیداس در رتبه بندی کلی با ارزش ترین برندهای دنیا که توسط موسسه و مجله معتبر فوربز هر ساله اعالم می شود در سال ۲۰۱۹ با ارزش بالغ بر ۲۱ میلیارد دالر در رتبه ۶۸ قوی ترین برندهای جهان ایستاد.

آدیداس همچنین صاحب و مالک برند معروف ریباک نیز میباشد که ٪۱۰ از کل فروش آدیداس در سال متعلق به محصوالت ریباک بوده و از لحاظ میزان فروش و ارزش بندی برندها ریباک بسیار پایینتر از کمپانی مادر یعنی آدیداس ارزش گذاری میشود.

ارزش سهام برند آدیداس

سهام شرکت آدیداس در بازار بورس آمریکا بیش از ۴۰ میلیارد دالر ارزش گذاری شده است که در مقایسه با سایر رقبایش تنها برند نایکی است که بعنوان رقیب باالتر از آدیداس ایستاده است و سایر برندهای ورزشی جهان هیچ کدام حتی بیش از ۵ میلیارد دالر هم ارزش دالری ندارند که این نشان از سلطه انحصاری این دو برند معروف و بین المللی در صنعت وسایل و تجهیزات ورزشی میباشد.

لوکیشن

مینیموم فضای مورد نیاز جهت راه اندازی یک شعبه فرنچایز آدیداس طبق اعالم دفتر مرکزی این برند 1500 اسکور قیت یا 160 متر مربع می باشد.

محصوالت مجاز فرنچایز

در تمامی شعبه های آدیداس فروش محصوالت 3 برند آدیداس ، ریباک و سالومون مجاز می باشد.آدیداس به عنوان برند مادر و ریباک و سالومون هم بعنوان محصوالت زیر مجموعه این برند که تحت مالکیت آدیداس هستند مصوالت ورزشی خود را در شعب سراسری و فرنچایز آدیداس ارایه می نمایند.الزم به ذکر است که آدیداس بهمراه برند زیر مجموعه اش یعنی ریباک به تازگی تولید محصوالت ورزشی مختص به کودکان را نیز در دستور کار عود قرار داده و مورد استقبال مشتریان و خریداران این برند قرار گرقته است.

هز ینه ها و سرمایه اولیه

امتیاز نمایندگی 30000$
مراسم افتتاحیه 2500$
تعلیم و آموزش 320 $برای هر کارمند
خرید اولیه محصوالت از 100000 $تا 200000 $
دکوراسیون از 75000 $تا 145000$
مبلمان و تجهیزات از 75000 $تا 150000$
کامپیوتر و تجهیزات وابسته از 7500 $تا 11000$
بیمه از 2500 $تا 4900$
سایر هزینه ها از 20000 $تا 35000$

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارسال نظر