تفاوت های فرنچایز و نمایندگی

قرارداد های فرنچایز و نمایندگی های تجاری با این که با هم شباهت های زیادی دارند، تفاوت های زیادی هم دارند. در این مقاله به تفاوت های این دو نوع قرارداد میپردازیم.

‎ مفهوم فرنچایز چیست؟

تفاوت های فرنچایز و نمایندگی

فرانشیز امتیازی است که در قالب یک قرارداد به متقاضی ارائه می شود. در قرارداد فرانچایز حقوق صاحب برند بدون هیچ گونه انتقال مالی محقق می شود و طرف فرانشیز حق دارد برند اصلی را با قیمت معین تولید کند، از نام برند استفاده کند، آن را بفروشد و غیره در شرایط خاص. لازم به یادآوری است که در این گونه قراردادها طرفین باید تاجر یا حرفه ای باشند.
برای اطلاعات کامل در مورد فرنچایز و نحوه استفاده از این روش، خوب است مقاله کسب و کار و فرنچایز و نحوه عملکرد آن را مطالعه کنید. سه ویژگی قراردادهای فرانشیز این است که فرنچایز دهنده کنترل قابل توجهی بر تجارت شما دارد، مبلغی که فرنچایز در ازای مدیریت آن پرداخت می کند. هدف از این روش بازاریابی، گسترش برند مادر است. البته، برای درک کامل قوانین فرنچایز، خواندن مقاله ای در مورد کسب و کار و فرنچایز و نحوه عملکرد آن خالی از لطف نیست.

تعهدات طرفین فرنچایز شامل چه مواردی است؟

ببه موجب قرارداد فرانشیز تعهداتی بین طرفین ایجاد میشود:

‎تعهدات طرف فرنچایز گیرنده:

تعهد به استفاده صحیح و مناسب از نام برند، عدم ایجاد رقابت با شرکت مادر، تابع قوانین برند اصلی، پذیرش و کنترل و نظارت شرکت مادر در برابر برند.

تعهدات طرف فرنچایز دهنده:

متعهد به ارائه قرارداد موضوع به فرنچایز، ارائه دانش و تجربه و فرآیندها، همکاری و مساعدت.
توصیه می شود برای دریافت اطلاعات کامل در مورد قراردادها و قوانین و مقررات فرانشیز، مقاله «قوانین قراردادهای فرانشیز در ایران» را مطالعه کنید.

عناصر اصلی فرنچایز کدامند؟

قراردادهای فرانشیز معمولاً شامل سه عنصر اصلی است:

1-فرنچایزر

عنصر اصلی و طرف اول، فرانچایز دهنده یا فرنچایزر است. این حزب حق چاپ را اعطا می کند و می تواند یک تجارت، تجارت یا سازمان باشد.

2-فرنچایزی

این عنصر طرف خیدار حق امتیاز یا فرنچایزی است که طبق قرارداد به قوانین متعهد میشود.

3-قرارداد فرنچایزی

تفاوت های فرنچایز و نمایندگی

سومین و مهمترین عنصر در فرانشیز، قرارداد اصلی است که در آن هر دو طرف تعهدات را طبق قوانین می پذیرند. ما این مجوز یا قرارداد را حق رای دادن می نامیم. از نظر فنی، نام قرارداد امضا شده بین دو طرف، فرانچایز است. اما اکنون این اصطلاح به کل فرآیند اشاره دارد. کلمه Franchise اولین بار از زبان فرانسه وارد ادبیات ما شد و تلفظ فرانسوی آن Franchise است. بنابراین، هر دو کلمه یکسان هستند و بیانگر دو تلفظ انگلیسی و فرانسوی از یک مفهوم هستند.

قوانین فرانچایز چیست؟

اگرچه به نظر می رسد مهم ترین قوانین فرانشیز مشخص شده در قرارداد، مهمترین بخش های حق رای باشد. اما فرانچایز فقط یک قرارداد نیست. موفقیت کسب و کار فرنچایز به مسائل مهم تری بستگی دارد.

-فرانچایز به روابط وابسته است

پشتیبانی فرنچایزر برای شما بسیار مهم است. شغل مادرتان چقدر نسبت به شما مسئول است و بهبود روابط برای او چقدر اهمیت دارد؟ در واقع یکی از عوامل تعیین کننده موفقیت شماست.

-فرانچایز به برند وابسته است

نام برند مهم ترین و با ارزش ترین چیز در یک فرنچایز است. نام برند شما مشتریان را به سمت شما و برندتان جذب می کند. زیرا آنها شما را به دلیل تجربه ای که با شما دارند یا ذهنیتشان نسبت به برند شما انتخاب می کنند. باور کنید یا نه، مالک یا مدیر کسب و کار برای آنها مهم نیست، تا زمانی که مشتریان برند شما انتظارات آنها را برآورده کنند و از خرید خود راضی باشند.. وقتی ارتباط موثر بین شما و مشتریان برقرار شد، آن‌ها به مشتری دائم فروشگاه شما تبدیل می‌شوند و برند اولویت خود را از دست می‌دهد

-فرانچایز به سیستم و پشتیبانی وابسته است

فرنچایز دهنده سیستم و پشتیبانی را برای فرنچایز ارائه می دهد و در مقابل انتظار هماهنگی کامل با استانداردها و صدای برند در فروشگاه را دارد. به این ترتیب رضایت مشتری تضمین می شود و برند اعتبار خود را حفظ می کند.

به طور کلی، ما چهار مدل فرنچایز داریم: تک فرانچایز، امتیاز چندگانه، فرنچایز منطقه ای و فرانشیز پیشرفته.

فرانچایز یکتا یا تک واحدی

در یک فرانشیز واحد، فرنچایز دهنده به گیرنده امتیاز حق افتتاح و راه اندازی یک فروشگاه یا واحد تجاری را می دهد. حق امتیاز واحد واحد ساده ترین و رایج ترین شکل حق امتیاز یا حق نمایندگی است. اغلب، پس از اینکه فرنچایز یک واحد را باز می کند و آن را رونق می دهد، فرنچایز گیرنده می تواند به مرور زمان واحدهای دیگر را باز کند.

مولتی فرانچایز

در این مدل فرانشیز، فرنچایز دهنده حق افتتاح و بهره برداری چندین واحد را به صاحب امتیاز می دهد. معمولاً چنین معاملاتی یک برنامه زمانی تعیین می کنند که در آن بازه زمانی مشخصی برای بازگشایی واحدها تعیین می شود.

فرانچایز یا نمایندگی منطقه‌ای

شعبات متعدد

در چنین قراردادهایی، امتیاز گیرنده حق دارد بیش از یک واحد را همزمان در یک منطقه خاص افتتاح کند. تفاوت این نوع قرارداد با قرارداد چند امتیازی در توسعه منطقه ای است. فرنچایز دهنده موافقت می کند که 5 واحد را در یک دوره 5 ساله در یک منطقه خاص باز کند. مالکیت این مناطق متعلق به فرنچایز است و شخص دیگری نمی تواند در مدت قرارداد در آن منطقه واحد افتتاح کند.

فرنچایز پیشرفته

در فرنچایز پیشرفته، فرانشیز فراتر از افتتاح یک یا چند شعبه در یک منطقه خاص است. خریدار علاوه بر داشتن حق و تعهد به افتتاح، بهره برداری و نمایندگی تعداد معینی واحد در یک منطقه خاص، حق فروش نمایندگی به اشخاص دیگر در آن منطقه را نیز دارد. چنین امتیازاتی که در آن حق رای‌گیرنده به فروش می‌رساند، به عنوان زیر امتیاز یا فرانچایز شناخته می‌شوند.

نمایندگی های تجاری

تفاوت های فرنچایز و نمایندگی

نمایندگی های تجاری مانند قراردادهای نمایندگی هستند که در قالب قوانین و مقررات خاصی تنظیم می شوند. این قالب ها را می توان توزیع کننده و عامل نامید.

توزیع کننده ها DISTRIBUTER:

این کسب و کارها با اجازه صاحب برند اصلی شروع به کار می کنند. این سازمان ها با نامی که خودشان انتخاب می کنند فعالیت می کنند نه با نام اصلی شرکت مادر.

نماینده ها AGENT:

این نهادهای تجاری با نام اصلی شرکت مادر شروع به فعالیت می کنند و مسئولیت رعایت استانداردهای شرکت مادر و اجازه رعایت آنها را بر عهده دارند. البته گاهی این قوانین با توجه به فرهنگ جامعه تا حدودی بومی سازی می شوند، اما نقش ناظر شرکت مادر از بین نمی رود و همیشه به قوت خود باقی می ماند.
اکثر قراردادهای نمایندگی که توسط برندهای بین المللی در ایران منعقد می شود، به صورت توزیع است، زیرا مالک برند پس از انعقاد قرارداد، مسئولیت ارائه خدمات و نظارت را ندارد و به عنوان روشی آسان تر برای تجارت تلقی می شود. .

برچسب ها:
اخذ نمایندگی اعطای نمایندگی انواع سرمایه گذاری برند سازی برندسازی برندسازی پوشاک برند پوشاک برندینگ برندینگ رستوران برندینگ شخصی راه اندازی راه اندازی برند راه اندازی رستوران راه اندازی سفره خانه سنتی راه اندازی فروشگاه راه اندازی فست فود راه اندازی کسب و کار راه اندازی کسب و کار جدید رستوران داری سرمایه سرمایه در کار سرمایه گذاری سرمایه گذاری در کار صنعت غذا صنعت غذایی صنعت فست فود غذاهای ایرانی فرنچایز فرنچایز رستران فرنچایز رستوران فست فود قرارداد مواد غذایی نمایندگی، فرنچایز کارآفرین کارآفرینی کارافرینی کار در منزل کسب و کار کسب و کار،راه اندازی کسب و کار کسب و کار اینترنتی کسب و کار تولیدی کسب و کار خانگی کسب و کار شخصی کسب و کار کوچک