نمایندگی فرنچایز و مراحل اخذ آن از شرکت مادر

در ادامه مراحل اخذ فرنچایز را برای شما توضیح خواهیم داد.

 -انتخاب صنعت یا شاخه کاری مورد علاقه برای فرنچایز

 -طتبیق میزان سرمایه، به معنای آن که حرفه مورد نظر را با سرمایه خود تطبیق دهید.

-ثبت شرکت

-انتخاب یک وکیل فرانچایز جهت تنظیم قرارداد مابین شما و فرنچایزر

-مذاکره و عقد قرارداد

فرنچایز

بهترین راه برای کسب اطلاعات در رابطه با فرنچایزر مورد نظر دریافت اطلاعات و جزئیات ازفرنچایزهای در حال فعالیت است. آن ها میتوانند به خوبی در رابطه با کمپانی مادر و شرایط بستن قرارداد و نحوه بازاریابی به شما اطلاعات دهند. البته حواستان باشد داشته که شرکت های اعطا کننده فرانچایز به همین سادگی به هر کسی نمایندگی اعطا نمیکنند. بلکه شرایط شما را از هر نظر بررسی میکنند و این که آیا شما پتانسیل درآمدزایی در رابطه با فرانچایز مربوطه را دارید یا خیر؟
مدیریت و مالکین معمولا چند شعبه را به صورت مستقیم راه اندازی میکنند. و راه اندازی بقیه شعب به شکل غیر مستقیم انجام صورت می گیرد. در نهایت مالک اصلی روی تمام آنها نظارت همه جانبه دارد. برای دریافت فرانچایز پیش از سرمایه گذاری لازم است حتما از مشاورین متخصص، کسب و کارهای دیگر و بقیه نمایندگی ها راهنمایی بگیرید. لازم به ذکر است فرانچایز یکی از شکل های بیزنسی پذیرفته شده و محبوب برای دنیای کسب و کار امروزی است. مخصوصا در آمریکا این مدل کسب و کاری بسیار رواج دارد.
مثلا رستورانها سهم عمده ای از بازار را درتصاحب خود دارند که الگوی کسب و کاری اکثرشان فرانچایز است. مالکیت هر شعبه از فرانچایز تحت مدیریت اشخاص متفاوتی میباشد. اما از تهیه مواد اولیه گرفته تا چیدن دکور کسب و کار همه باید طبق استاندارهای اعطای کننده فرانچایز باشد. کسب و کار براساس مدل کاری فرانچایز آپشن های بسیار مختلفی دارد. به طور مثال مهد کودک ها تا رستوران و حتی دانشگاه میتوانند به شکل فرنچایزی کسب و کارشان را گسترش دهند.

مراحل مربوط به فرنچایز دهنده جهت عقد قرارداد

1-دریافت کردن درخواست برای اخذ فرانچایز 2ـانجام بررسی های اولیه جهت تعیین صلاحیت اعطای فرانچایز از نظر توانمندی، موقعیت اجتماعی 3ـ انجام مصاحبات مقدماتی و تایید یا رد صحت اظهارات اعلامی در فرم درخواست از نظر آورده اعم از ملک، نیروی انسانی و منابع مالی 4ـ بررسی فیزیکی و محیطی درخواست اعطای فرانچایز شرایط محل پذیرش5ـ قرارداشتن موقعیت ملک در یکی از محله های پرجمعیت و یا یکی از خیابانهای اصلی و پرتردد شهر 6ـ وجود امتیازات شهری از قبیل آب شهری، گاز شهری، برق تک فاز و یا سه فاز
7ـ تصرف ملک به صورت مالکیت شخصی یا سرقفلی، اجاره نامه، مبایعه نامه حداقل به مدت 5 سال ـ امکان تبدیل کاربری صنفی محل ـ عدم وجود فروشگاه دیگر در فاصله مستقیم یک کیلومتری 8ـ اعتبارسنجی فرد توسط واحد حقوقی جهت احراز صلاحیت و شایستگی شرایط احراز متقاضی اخذ نمایندگی شخصی حقیقی9 ـ تابعیت کشور جمهوری اسالمی ایران ـ عدم وابستگی به هرگونه حزب یا جناح سیاسی ـ عدم سوء پیشینه کیفری و عدم اعتیاد ـ داشتن حداقل سن 25 سال به بالا 10ـ داشتن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم به بالا 11ـ داشتن شهرت و رزومه فعالیتی مناسب و قابل احراز ـ قبولی در مصاحبه های اولیه شرایط احراز متقاضی اخذ نمایندگی اشخاص حقوقی12ـ شخص حقوقی به صورت سهامی خاص، مسئولیت محدود یا تعاونی به صورت رسمی و قانونی به ثبت رسیده باشد. ـ ارائه اظهارنامه، اساسنامه، آگهی تاسیس، روزنامه رسمی و آخرین آگهی تغییرات

فرآیند مربوط به فرنچایزگيرنده جهت اخذ شعبه

اولین نکته حائز اهمیت برای یک فرانچایزگیرنده این مسئله است که در کسب و کارها، فرانچایزگیرنده، معمولا نسبت به رقبای خود دارای یک مزیت رقابتی در زمینه های مختلف از جمله نام و برند تجاری، اسرار تجارت، لوگو، یونیفرم، سردرب فروشگاه و… میباشد. پس در فرانچایز، شما با یک کسب وکار موفق رابطه برقرار میکنید به طوری که بتوانید از سیستم وی استفاده کرده و بر روی برند موجود به منظور دستیابی به برگشتن سریعتر سرمایه تان سرمایه گذاری نمایید.

نکات مربوط به طرف فرنچایزگیرنده

به طور کلی نکات مهمی که هنگام تصمیم گیری خرید یک فرانچایز بایستی مورد توجه قرار دهید عبارتند از: 1ـخودتان: شما مهمترین فاکتور در انتخاب کسب و کار فرنچایز هستید. شخصیت، اهداف، انتظارات و تمایل شما برای اداره کسب و کار در انتخاب فرانچایز مناسب برای شما از اهمیت بالایی برخوردار هستند. 2-منابع: منابعی که در اختیار دارید یکی دیگر از مواردی است که در انتخاب فرنچایز تاثیرگذار است. سابقه کار گذشته، تجربیات، تحصیلات، قابلیت یادگیری، منابع مالی و هر منبع دیگری میتواند به شما در انتخاب فرنچایز مناسب کمک کند. 3- بازار: میزان درخواست و رقابت موجود روی یک محصول یا خدمتی که یک بیزنس ارایه می کند فاکتور تاثیر گذاری در انتخاب فرانچایز است. لازم است که جستجو و بررسی کافی در این زمینه قبل از تصمیم گیری نهایی توسط شما انجام شود.
4-تجربه فرانچایزگیرنده و نرخ توسعه فرانچایز در طول سالیان گذشته فاکتور دیگری است که میتواند در انتخاب فرانچایز در نظر گرفته شود. بسیاری از فرانچایزدهنده ها شرکتهای با ثباتی با سالها تجربه را اداره میکنند و شفافیت لازم را در ارائه اطلاعات مالی کسب و کار خود دارا میباشند5-مدارک مالی: اگرچه طبق قانون لزومی ندارد ولی شما میتوانید از فرنچایزر درخواست مدارک مالی مربوط به سود و زیان و مقدار درآمد را بکنید. 6-مدل کسب و کار: مدل کسب و کار و صنعتی که فرانچایز در آن قرار دارد از اهمیت ویژه ای برای برخی افراد برخوردار است. مدل کسب و کار بایستی با انگیزه، اهداف و شخصیت شما هماهنگی باشد. همچنین مدل کسب و کار بایستی بازار، نیازمندیهای مشتری و حفظ حضور درشرایط کسادی را مدنظر قرار دهد.

هنگام انتخاب یک سیستم فرنچایز مراقب سیستمهای ضعیف باشید!

فرنچایز

یک برنامه ضعیف فرنچایز که چگونگی مدیریت چالش های کسب و کار را به نحو مناسب به شما نیاموزد، قادر نخواهد بود شما را در رویارویی با مشکلات یاری رساند. همچنین به نقاط ضعف سیستم فرانچایز نیز توجه داشته باشید. با قبول سیستم فرانچایز و پذیرفتن قراردادهای اجباری و الزام آور، شما بخش عمده ای از کنترل را بر کسب و کار خود واگذار میکنید، از طرفی مشکلاتی که در اثر عملکرد ضعیف امتیازدهنده رخ خواهد داد، مشکلات شما نیز خواهد بود. اگر در حال بررسی خرید امتیاز کسب و کار هستید، اجازه ندهید امیده ای واهی و غیرعملی بر تصمیم شما تاثیرگذار باشد. چنانچه شما تا به حال صاحب کسب و کار خود نبوده اید، مراقب باشید تا هیجان مالکیت باعث نشود بدون برنامه ریزی و تفکر کافی تصمیم گیری کنید.

 برنامه ریزی قبل از انجام کار

اگر شما تنها با این تفکر که درآمد حاصل از فرانچایز از حقوق فعلی تان بیشتر است، نسنجیده به سوی خرید یک فرانچایز بشتابید، با ضرر بزرگی مواجه خواهید بود. پیش از سرمایه گذاری بی محابا، از یک حسابدار خبره بخواهید که کسب و کار آینده شما را بررسی کند. شما باید از زمان رسیدن به نقطه سر به سر یعنی جایی که دخل و خرج شما یکسان است، آگاه باشید و بدانید چقدر طول خواهد کشید تا به بازگشت سرمایه و کسب سود دست یابید؛ کسب سود حداقل به میزان حقوقی که میتوانید به صورت واقع بینانه به خودتان پرداخت کنید.
هزینه های حق امتیاز در سیستم فرانچایز، براساس میزان سودآوری کسب و کار تعیین میشود. بیشتر سازمانها برای هزینه های فرانچایز از معیار خاصی پیروی میکنند. هزینه های خرید امتیاز کسب و کار شامل مبلغی در ابتدای کار به امتیازدهنده و هزینه های مستمری در طول فعالیت است که عموما به عنوان درصدی از فروش تعیین میشود. این مبالغ در ازای استفاده از نوع کسب و کار امتیازدهنده و با توجه به برنامه های پشتیبانی و آموزشی ایشان، تعیین و دریافت میشود. قاعدتا هزینه های راه اندازی کسب و کار فرنچایز تنها به این موارد محدود نمیشوند و برای تهیه برنامه کسب و کار باید به هزینه های عمده زیر نیز توجه نمایید:

سرمایه مورد نیاز

هزینه مکان ممکن است مجبور باشید زمین یا ساختمانی را بخرید، یا اجاره نمایید. اگر شما ساختمانی را اجاره کنید، نه تنها در مقابل اجاره های ماهیانه بلکه، در برابر پرداخت وثیقه نیز مسئول هستید. به علاوه، شما مجبور خواهید بود برای بهسازی یا بازسازی ملک اجاره ای هزینه نمایید. در برخی موارد، مالک ساختمان این موارد را به حساب می آورد و آنها را از اجاره بهای شما به صورت ماهیانه، کسر میکند. در برخی موارد، امتیازدهنده ممکن است هزینه های بهسازی ملک استیجاری را متقبل شود و یا در این مورد به شما کمک مالی نماید.
بیشتر امتیازدهندگان برای شما هزینه بهسازی های ملک استیجاری را تخمین خواهند زد. هزینه تهیه وسایل و تجهیزات کسب و کارهای مختلف به تجهیزات متفاوتی نیاز دارند. معمولا پرداختهای بلند مدت برای خرید تجهیزات وجود دارد. خوشبختانه بیشتر بانکها برای خرید تجهیزات کسب و کار، وامهایی تدارک دیده اند. تابلوها تابلوی سر در برای صاحبان کسب و کارهای کوچک میتواند هزینه زیادی دربرداشته باشد. بیشتر امتیازدهندگان مجموعه ای از تابلوها را فراهم آورده اند که امتیازگیرنده ملزم به نصب آنهاست.

هزینه های اخذ فرنچایز

تنخواه گردان (سرمایه در گردش):برای اجاره ممکن است از شما خواسته شود که اجاره اولین و اخرین ماه را به عنوان وثیقه، پرداخت کنید. همچنین شاید مجبور باشید بابت هزینه های برق، گاز و تلفن نیز مبالغی را پیشاپیش پرداخت نمایید. شما به مقداری تنخواه گردان و پول نقد در صندوق نیاز دارید. برای پرداخت حقوق کارکنان، به پول نیاز دارید. برای اداره کسب و کار تا زمان رسیدن به نقطه سر به سر، به پول نیاز خواهید داشت. اگر نوع کسب و کار شما به گونه ای است که پرداخت مشتریان به صورت نسیه است، شایسته است که سرمایه بیشتری را برای خود مهیا سازید. به نحوی که نیازهای مالی شما را قبل از پرداخت حسابهای نسیه مشتریان و برگشت پول، تامین کند.
هزینه تبلیغات :معمولا هزینه های تبلیغات به صورت محلی و ملی محاسبه میشود. بیشتر امتیازدهندگان صاحب نام از شما خواهند خواست تا به منظور توسعه نام سازمان در هزینه های ملی مشارکت کنید.  مبلغ مشخصی را به بودجه تبلیغات ملی واریز کنید. این روش باعث سرشکن شدن هزینه های تبلیغات میشود و امکان انجام آن را در سطوح وسیع فراهم می آورد.

برچسب ها:
اخذ نمایندگی اعطای نمایندگی انواع سرمایه گذاری برند سازی برندسازی برندسازی پوشاک برند پوشاک برندینگ برندینگ رستوران برندینگ شخصی راه اندازی راه اندازی برند راه اندازی رستوران راه اندازی فروشگاه راه اندازی فست فود راه اندازی کسب و کار راه اندازی کسب و کار جدید رستوران داری سرمایه سرمایه گذاری سرمایه گذاری در کار صنعت غذا صنعت غذایی صنعت فست فود طرح کسب و کار غذاهای ایرانی فرنچایز فرنچایز رستران فرنچایز رستوران فست فود فست فود زنجیره ای قرارداد مواد غذایی مک دونالد نمایندگی، فرنچایز کارآفرین کارآفرینی کارافرینی کار در منزل کسب و کار کسب و کار،راه اندازی کسب و کار کسب و کار اینترنتی کسب و کار تولیدی کسب و کار خانگی کسب و کار کوچک