راه اندازی فود کورت

فود کورت چیست؟

راه اندازی فود کورت

فود کورت ها برای اولین بار در سال 1974 در کشور آمریکا ابداع شدند.مجموعه هایی که شامل تعداد زیادی از رستوران ها و کافی شاپ ها هستند که غذاهای متنوع و متفاوتی عرضه میکنند.مفهوم لغوی واژه فود کورت “مجموعه غذایی و نوشیدنی” است و دلیل نامگذاری آن وجود چند کافی شاپ و رستوران در یک محل است که آن را “فودهال” هم مینامند.
راه اندازی فود کورت با یک تفکر آغاز شد و موفقیت بالایی هم داشت و این مسئله باعث شد تا در بسیاری از کشور ها در شاپینگ مال ها و فروشگاه ها تاسیس فود کورت آغاز شود.موج فود کورت به زودی همه گیر شد و به ایران هم رسید و در ایران به دلیل صنعت گردشگری و توریستی موفق با حجم بالای ظرفیت تعدد فود کورت ها زیاد شد.
فود کورت ها به دلیل داشتن مساحت زیاد امکان طراحی استیشن ها و غرفه های مختلف با منوها و تنوع غذایی مختلف مانند غذاهای دریایی،ایرانی،فست فود،نوشیدنی ها،غذای ملل و سالادها را به شما میدهند.
اگر در فکر تاسیس فودکورت هستید باید بدانید که برای جلب نظر مشتریان باید یک منوی متنوع طراحی و اجرا کنید و به حداقل 5 استیشن مختلف نیاز دارید که شامل رستوران و کافی شاپ باشد و متناسب با ذائقه تمام مشتریان باشد،این کار ساده ای نیست و شما برای انجام آن به تعدادی متخصص یا یک گروه حرفه ای نیاز دارید تا به شما در مسیر پیشرفت کمک کنند.

طراحی و دکوراسیون

راه اندازی فود کورت

نوع طراحی دکوراسیون و چشمگیر بودن آن بسیار مهم است.غرفه بندی ها هم نقش مهمی را انجام میدهند.شما در فضای فود کورت یک سالن عمومی غذاخوری دارید که میتوانید آن را با چند نوع میز و صندل و مبل تزیین کنید اما آشپزخانه ها یا استیشن های پخت از هم جدا هستند و هر کدام سبک غذای مختلفی را سرو میکنند.
استیشن ها بهتر است در دو قسمتی طراحی شوند،یک قسمت پخت و پز و تزیین غذا و یک قسمت برای شست و شو و نظافت تعبیه شود.همچنین یک فضای فرانت کیچن یا آشپز خانه جلویی دارد که محل تحویل غذا به مشتری است و یک قسمت مخصوص صندوقدار است.
ظروف و پک های غذا هم بسیار مهم هستند و باید از متریال خوب تهیه شوند و ظاهر زیبایی هم داشته باشند و مناسب با نوع غذا طراحی شوند.

هزینه های راه اندازی فود کورت

برای راه اندازی فود کورت شما نیاز به سرمایه اولیه زیادی دارید،سرمایه برای تامین هزینه ی اجاره یا خرید ملک،طراحی و اجرای دکوراسیون،تجهیز کردن آشپزخانه و سالن،هزینه های جاری مثل آب و برق و گاز و خرید لوازم آشپزی.

تجهیزات لازم برای راه اندازی فود کورت

راه اندازی فود کورت

پس از تعیین شدن نوع رستوران های موجود در فودکورت،باید با مشاوره گرفتن از یک کارشناس خبره و باتجربه شروع به خرید لوازم کنید.به دلیل بالا بودن قیمت لوازم اگر اشتباهی در پروسه خرید انجام دهید ضرر بزرگی خواهید کرد.
به روز بودن و پیشرفته بودن لوازم همچنین به بهتر کار کردن آشپز خانه هم کمک خواهد کرد.تجهیزاتی مثل یخچال های مواد غذایی،لوازم مورد نیاز برای اماده سای غذاها و سرو آن ها.اسلایسر،سرخ کن،ظروف سلف سرویس،یخچال و فریزر،فر،اجاق گریل،قاشق و چنگال،دستگاه تهیه مرغ سوخاری و … از تجهیزات مورد نیاز فودکورت هستند.

استخدام پرسنل و آشپز ها

مدیریت فود کورت پس از تاسیس باید به فکر استخدام پرسنل باشد. هر قدر کارکنان و آشپزهای مشغول در مجموعه شما ماهرتر و مجرب تر باشند مشتریان بیشتری جذب خواهید کرد و جای خود را پیدا خواهید کرد.
استخدام سرآشپز های مخصوص برای غذاهایی ایرانی،دریایی،فست فود ها و غذاهای اصیل ایرانی میتواند از عوامل اصلی موفقیت شما باشد. بعد از استخدام شما باید نیروهای خود را آموزش دهید و برای کارکردن در یک فودکورت آن ها اماده کنید.آموزش هایی مثل اصول برخورد با مشتری،رعایت بهداشت و نظافت فودکورت و روش پخت غذاها اگر به درستی رعایت شوند به نفع شما خواهد بود.

طراحی منوی فودکورت

راه اندازی فود کورت

برای جذب مشتریان بیشتر باید تنوع بالایی در منوی شما وجود داشته باشد.در فود کورت شما باید حداقل 5 نوع کافی شاپ و رستوران و 5 نوع منوی متفاوت و جذاب وجود داشته باشد.به این طریق با تامین کردن ذائقه همه مشتریان رضایت آن هارا جلب خواهید کرد.بعتر است برای راحت تر بودن کار هر غرفه یک منوی جداگانه داشته باشد و منوها کامل و گویا باشند و تمام محصولات در آن ها ذکر شده باشد.در هر منو قیمت هارا به شکل واضح بیان کنید و محتویات استفاده شده در هر آیتم را هم بنویسید تا مشتریان با چشم باز انتخاب کنند.برای جذابیت منو از طرح ها و رنگ های مختلف استفاده کنید و عکس محصولات را در کنار اسم آنها قرار دهید.

تبلیغات و بازاریابی

پس از راه اندازی فود کورت نیاز به انجام تبلیغات و بازاریابی برای جذب مشتری و شناساندن خود به مخاطبان دارید.روش های زیادی برای انجام این کار وجود دارد مانند پخش بروشورها،کاتالوگ ها،تبلیغ روی بیلبورد و تبلیغات در شبکه های اجتماعی.

 

برچسب ها:
اعطای نمایندگی انواع سرمایه گذاری برندسازی برند سازی برندسازی پوشاک برند پوشاک برندینگ برندینگ رستوران برندینگ شخصی راه اندازی راه اندازی برند راه اندازی رستوران راه اندازی فست فود راه اندازی کسب وکار راه اندازی کسب و کار راه اندازی کسب و کار جدید رستوران رستوران داری سرمایه سرمایه گذاری سرمایه گذاری در کار شرکت های اعطای نمایندگی صنعت غذا صنعت غذایی صنعت فست فود طرح کسب و کار غذاهای ایرانی فرنچایز فرنچایز رستران فرنچایز رستوران فست فود قرارداد مواد غذایی نمایندگی، فرنچایز کارآفرین کارآفرینی کارافرینی کار در منزل کسب و کار کسب و کار،راه اندازی کسب و کار کسب و کار اینترنتی کسب و کار تولیدی کسب و کار جدید کسب و کار خانگی کسب و کار کوچک