اخذ مجوز غذای خانگی

ایجاد مرکز آشپزی خانگی در شهرهای بزرگ یک تجارت سودآور است. این کسب و کار را می توان در دو سطح راه اندازی کرد. مرحله اول تهیه و تولید غذای خانگی در آشپزخانه منزل و یا در فضای داخلی منزل است. راه دوم ایجاد یک مرکز آشپزی یا پذیرایی خانگی یا خرید در خارج از خانه است. شرایط اخذ مجوز آشپزی خانگی برای هر یک از این مراکز متفاوت است. در این مقاله شرایط و مجوزهای مورد نیاز آنها را با هم بررسی می کنیم.

اخذ مجوز غذای خانگی

کترینگ، حرفه‌ای قدیمی و پردرآمد در جهان

Catering یک کلمه انگلیسی است که به معنای پختن و تهیه غذا در یک مکان و سرو آن در مکان دیگر است. مراکز پخت و پز خانگی با آشپزخانه و مغازه های خانگی دو گروه از مشاغل پذیرایی هستند. به طور معمول، این مراکز به صورت خارجی کار می کنند. برخی نیز اغلب فضای محدود و کوچکی برای سرو غذا در محل دارند.

روال اخذ مجوز تهیه غذای خانگی برای آشپزخانه خانگی

طبق قانون، داشتن کارت سلامت برای تمامی افراد شاغل در کارگاه های مرتبط با سلامت انسان الزامی است. به همین دلیل کلیه شرکت ها، موسسات، فروشگاه ها و حتی گروه های شاغل در کارگاه های خانگی که در زمینه تهیه و توزیع مواد غذایی فعالیت می کنند موظف به بکارگیری کارگران دارای کارت سلامت هستند. به همین دلیل برای راه اندازی سرویس پذیرایی در منزل باید این کارت را تهیه کنید.
راه های مختلفی برای صدور کارت سلامت وجود دارد. یکی از محبوب ترین این روش ها با مراجعه به باجه های عوارض ایالتی شروع می شود. در این روش پس از مراجعه به نزدیکترین گیشه خدمات صدور و ارسال کارت سلامت و پس از پرداخت مقداری هزینه به مراکز بهداشتی درمانی معرفی می شوید. مراحل کار پس از انتقال به مرکز بهداشت به شرح زیر است:
ارائه مدارک هویتی متقاضی و عکس، ارائه کارت سلامت قبلی (در صورت درخواست صدور مجدد)، صدور نامه تبلیغاتی توسط بهداشت محیط، با آزمایشگاه تشخیص پزشکی تماس بگیرید، نمونه برداری توسط آزمایشگاه و انجام آزمایشات لازم، ارائه نتایج آزمایش از آزمایشگاه، مراجعه به پزشک مرکز بهداشت و ارائه برگه نتیجه آزمایش، بررسی نتایج آزمایش توسط پزشک، نظر پزشک مبنی بر بی خطر بودن صدور کارت سلامت یا تجویز واکسن پیشگیری، پرداخت هزینه ها، صدور کارت سلامت و تحویل آن به متقاضی و یا ارسال آن به باجه و دریافت کارت از باجه

اخذ مجوز غذای خانگی اخذ مجوز غذای خانگی

توضیحات ضروری

بر اساس قانون اصلاح ماده 13 مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و مقررات جاری این قانون، کلیه متصدیان و کارکنان مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی آنها موظف به اخذ کارت بهداشتی معتبر می باشند. کارت سلامت یک سند قانونی است و به معنای سلامت فرد از نظر دوری از بیماری های عفونی انگلی و قارچی پوست، مو و ناخن است. همچنین صدور کارت سلامت فقط توسط واحدهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی یعنی: مراکز بهداشتی درمانی شهرستان ها یا مراکز بهداشتی درمانی دولتی انجام می شود.

اخذ مجوز غذای خانگی

روال اخذ مجوز تهیه غذای خانگی برای آشپزخانه غیر خانگی

برای راه اندازی آشپزخانه حرفه ای با غذای خانگی در فروشگاه کیترینگ باید مجوز آشپزخانه پکیج را دریافت کنید. چندین بخش و مراحل صدور مجوز برای این حرفه وجود دارد. قسمت اول پروانه بهره برداری نام دارد. برای دریافت جواز کسب ابتدا باید به اتحادیه رستوران داران و فروشندگان مواد غذایی استان یا استان مورد نظر مراجعه کنید. مدارکی که جهت دریافت این مجوز نیاز داریم عبارتند از:
دو نسخه اصلی از تمام مدارک شناسایی، 12 قطعه عکس 3*4، دو نسخه کارت پایان خدمت متقاضی، کپی و اصل سند مالکیت اتحادیه یا قرارداد اجاره، یک کپی تایید شده از آخرین مدرک تحصیلی، سندی که ثابت کند شما معتاد نیستید و سابقه کیفری ندارید، موافقت نامه از اداره اماکن عمومی، پر کردن فرم عضویت در اتحادیه مورد نظر
پس از ارائه این مدارک به اتحادیه رستوران داران و فروشندگان مواد غذایی، کارشناس اتحادیه به محل کار اعزام می شود و تمامی نکات لازم برای سلامت و ایمنی اتحادیه را بررسی می کند. اگر تمام شرایط را دارید و مدارک کامل است، باید هزینه های جاری را پرداخت کنید. بعد از حدود دو هفته مجوز بهره برداری به شما داده می شود.
اخذ مجوز تاسیس برای افتتاح فروشگاه عرضه و پذیرایی خانگی از دیگر الزامات است. این مجوز توسط نیروی انتظامی صادر شده و دارای دو شرط عمومی و اختصاصی می باشد. شرایط عمومی این مجوز عبارتند از:
استفاده از قفل های استاندارد برای جلوگیری از سرقت، عدم وجود وسایل ارتباطی دائمی یا موقت مانند در و پنجره به منازل مسکونی، اتحادیه ها و اماکن عمومی مجاور، عدم اشراف یا نزدیکی به مراکز محرمانه نظامی، امنیتی، سیاسی و انتظامی، واحدهای غیر نهادی مورد استفاده برای مقاصد مسکونی، داشتن نام فارسی با مضامین طبق تواضع عمومی، شرایط اختصاصی برای اخذ مجوز فضا عبارتند از: داشتن محل مناسب برای استراحت کارگران، داشتن سرویس بهداشتی مجزا برای خانم ها و آقایان، نصب دوربین های مدار بسته و داشتن راهرو و پله به عرض حداقل 120 سانتی متر (در صورت وجود راهرو یا راه پله)

اخذ مجوز غذای خانگی

مرحله نهایی، اصلی ترین مرحله

آخرین مرحله برای اخذ مجوز تهیه غذای خانگی برای پذیرایی در خارج از منزل، اخذ مجوزهای وزارت بهداشت است. این مرحله شامل فرم مقررات بهداشتی است. بازرسان بهداشت این وزارتخانه مرکز آشپزی خانگی شما را در این فرم بررسی می کنند. بنابراین بهتر است قبل از شروع به کار این فرم را دانلود کرده و تمامی بندهای آن را تهیه و با آنها مطابقت دهید.

سخن پایانی

اخذ مجوز برای آشپزخانه های داخلی و خارجی به معنای رعایت مواردی است که سلامت مشتریان شما را تضمین می کند. بقیه مجوزها نیز مراحل ایمنی و تهیه غذای واحد صنفی را بررسی و تایید می کند. بنابراین، رعایت این مجوزها هم از نظر اخلاقی برای حفظ سلامت عمومی و هم از نظر قانونی برای ایجاد یک رویداد برای شما ضروری است. از طرفی با اخذ این مجوزها می توانید از حقوق صنفی برخوردار شوید و به نفع شما نیز خواهد بود.

برچسب ها:
اخذ نمایندگی اعطای نمایندگی انواع سرمایه گذاری بازاریابی برندسازی برند سازی برندسازی پوشاک برند پوشاک برندینگ برندینگ رستوران برندینگ شخصی راه اندازی راه اندازی برند راه اندازی رستوران راه اندازی رستوران سیار راه اندازی سفره خانه سنتی راه اندازی فست فود راه اندازی کسب و کار راه اندازی کسب و کار جدید رستوران داری سرمایه سرمایه گذاری سرمایه گذاری در کار صنعت غذا صنعت غذایی صنعت فست فود غذاهای ایرانی فرنچایز فرنچایز رستران فرنچایز رستوران فست فود فست فود زنجیره ای قرارداد مواد غذایی نمایندگی، فرنچایز کارآفرین کارآفرینی کارافرینی کار در منزل کسب و کار کسب و کار،راه اندازی کسب و کار کسب و کار اینترنتی کسب و کار تولیدی کسب و کار شخصی کسب و کار کوچک