شرایط اعطای نمایندگی چگونه است؟

از شرایط اعطای نمایندگی خدمات مهمی که افراد مختلف در عصر امروز به آن بسیار احتیاج دارند خرید و فروش کالاهای مختلف می باشد. با توجه به تجربیات به دست آمده با پیشرفت روابط تجاری این سهولت هم به ‌مرور زمان کاهش یافته است و تولیدکننده یا واردکننده‌ در شهر یا منطقه‌ خاصی حضور دارد اما تمایل دارد که محصول خود را در تمامی نقاط کشور یا حتی جهان به فروش برساند و از این طریق کسب سود کند. اگر فردی بخواهد به‌تنهایی اقدام به فروش محصولش کند با گرفتاری‌های مختلف روبه‌رو می‌ شود؛ بنابراین بهترین کار این می باشد که اقدام به اعطای نمایندگی کند. به عبارت دیگر، فروشنده با فرد دیگری که امکان فروش کالا در لوکیشن موردنظر را دارد، قرارداد منعقد می‌کنند. با تنظیم کردن قرارداد و با امضای قرارداد نماینده مأمور فروش کالا در محل تعیین شده می‌گردد.

نمایندگی و انواع آن کدام است؟

نمایندگی عبارت است از روابط بین دو طرف که نماینده به نیت از طرف اول که اصطلاحا اصیل نامیده می‌شود، کاری را انجام می‌دهد. این کار شامل انجام فعالیت، فروش کالا یا خدمات و می باشد. در کنار این تعاریف از بحث نمایندگی در قانون تجارت هم ما با مفهوم  روبه‌رو می شویم که عبارت می باشد از روابط قراردادی بین نماینده و اصیل که نماینده به نام و حساب اصیل اقدام به فعالیت و در قبال فعالیت خود اجرت کار یا کمیسیون فعالیتش را دریافت می‌کند.

نمایندگی شامل انواع مختلفی است که از جمله آن می‌توان به نمایندگی فروش، توزیع، ساخت و … پرداخت.

تفاوت نمایندگی با عاملیت فروش در چه چیزی است؟

از طریق تجربیات به دست امده به علاوه موضوع عنوان فروش ما با عنوان دیگری تحت عنوان عاملیت در فروش مواجه می باشیم. در قرارداد عاملیت در فروش عامل برای فروش به استخدام اصیل در می‌آید و برعکس قرارداد ذکر شده اعطای نمایندگی با سرمایه خود فرد اقدام به خرید تعدادی کالا کرده و سپس اقدام به فروش آن می‌نماید.

تنظیم قرارداد نمایندگی و انواع آن چگونه می باشد؟

شرکت‌ها و مؤسسه های مختلف بعد از ثبت کردن و شروع فعالیت خود برای فعالیت در نقاط مختلف شروع به اخذ نمایندگی ها می‌ کنند. برای شروع شدن روابط بین افرادی که به‌عنوان نمایندگان به فعالیت می‌پردازند باید یک قرارداد منعقد شود که از آن به عنوان قرارداد نمایندگی نام برده می‌شود. در این صورت برای بیان تعهدهای دوطرفه و سایر شرایط قرارداد منعقد می‌شود. تنظیم قرارداد نمایندگی معمولاً شکل ثابتی ندارد و متناسب با شرایط و اقتضائات و امکانات هر دو طرف قرارداد می باشد..

نمایندگی ها اصولا بر اساس تعداد نماینده‌هایشان به دو دسته‌ی نمایندگی انحصاری و نمایندگی غیر انحصاری تقسیم و دسته بندی می‌شوند. نمایندگی انحصاری یک نوع از نمایندگی می باشد که در آن نماینده در لوکیشن مورد نظر به‌تنهایی از طرف اصیل اقدام به فعالیت می‌کند. و در مقابل آن نمایندگی انحصاری، نمایندگی غیر انحصاری قرار دارد که در آن اصیل فعالیت خود را در یک منطقه مشخصی به افراد متعدد تحت عنوان نماینده واگذار می کند.

مفاد تنظیم قرارداد نمایندگی چگونه می باشد ؟

باید مفاد مختلف در کنار هم چیده شود تا به هدف موردنظر از قراردادمان برسیم. ما در این قسمت مشخصا به نکاتی که مربوط به قرارداد اعطای نمایندگی می باشد پرداخته ایم اما فهم و درک بهتر این مفاد ملزوم آگاهی با مفاد عمومی است که در تمام قراردادها وجود دارد.

طرفین قرارداد چگونه شکل می گیرد؟

به هر دو طرف نمایندگی، نماینده و شرکت گفته می‌شود که مشخصات آن‌ها باید در قرارداد بر اساس اسناد هویتیشان  درج شود. حتما توجه داشته باشید که در حالتی ‌که طرفین قرارداد شما شرکت باشد باید اطلاعات هویتی او با توجه به اساسنامه و آخرین روزنامه رسمی مربوط به تغییرات شرکت درج و ثبت شود.

موضوع قرارداد چگونه ذکر می شود؟

تجربه نشان می دهد یکی از مهم‌ترین بخش‌های قرارداد و به نوعی مکمل تعهدات قراردادی بحث موضوع قرارداد می باشد که باید کاملا واضح و بدون هیچ ابهامی درج شود. هر نوع ابهام در قرارداد شما می‌تواند منشأ بروز اختلافات مختلفی در آینده بین طرفین قرارداد باشد. برای مثال یکی از مواردی که در موضوعات قرارداد نمایندگی ها باید ثبت گردد بحث انحصاری یا غیر انحصاری بودن قرارداد ها است.

تضمین قراردادی چیست؟

یکی از شاخص ترین موضوعاتی که در قرارداد نمایندگی ها باید به آن توجه شود اخذ تضمین است چراکه ممکن است رقبای یک شرکت برای ضربه زدن به رقیبشان اقدام به اخذ نمایندگی کنند ولی با بروز کم‌کاری و عدم رعایت کردن شرایط شرکت ها درصدد ضربه زدن به شرکتی که نمایندگی آن را اخذ کرده‌اند، برمی آیند.

نکات کلیدی تنظیم قرارداد نمایندگی چیست؟

در تنظیم هر قراردادی باید نکات مخصوص به آن قرارداد را رعایت کنید تا قرارداد خود را به بهترین شکل تنظیم فرمایید. مهم‌ترین نکات در قرارداد بیان می‌شود که عبارت است از:

لطفا به به ابهامات قراردادی توجه کنید.

از ذکر کردن موارد مبهم در قرارداد حتما خودداری فرمایید. درحالتی که جملات یا عبارتی در قرارداد ابهام داشته باشند و دو پهلو باشند می‌تواند سرمنشأ مشکلات و اختلافات متعددی در آینده شود و این موضوع برای آینده شغلی شما بسیار خطرناک و نگران کننده است.

پرداخت کمیسیون چگونه است؟

یکی از بهترین شیوه ها در درج و ثبت مبلغ قرارداد استفاده از پرداخت کمیسیونی می باشد؛ به‌عبارت‌دیگر نماینده در این حالت از محل درآمد حاصل از فروش هر محصولی درصدی مشخص را به‌عنوان کمیسیون برداشت می‌کند.

نحوه ارسال چگونه باشد؟

نحوه ارسال و شرایط آن را در قرارداد ها به‌دقت درج نمایید. این بند در قرارداد بسیار مهم و ضروری است چراکه ممکن است در حین حمل و بارگیری محصول کالا دچار نقص فنی شود و باید مسئول این امر مشخص گردد. به علاوه تضمینی که از نماینده برای فروش محصول گرفته می‌شود باید تضمینی مشخص هم از اصیل یا شرکت اخذ شود که کالای مورد نیاز نماینده را در زمان‌های در خواست شده تأمین کند..

لیست قیمت‌ها چگونه می باشد؟

در رابطه با لیست های قیمت و تخفیف‌ات در نظر گرفته شده در قرارداد توافق صورت می گیرد. هر نوع تخلف در این بند قرارداد می‌تواند منجر به جریمه‌های سنگین شود.

برچسب ها:
اخذ نمایندگی اعطای نمایندگی انواع سرمایه گذاری بازاریابی برندسازی برند سازی برندسازی پوشاک برند پوشاک برندینگ برندینگ رستوران برندینگ شخصی راه اندازی راه اندازی برند راه اندازی رستوران راه اندازی رستوران سیار راه اندازی سفره خانه سنتی راه اندازی فست فود راه اندازی کسب و کار راه اندازی کسب و کار جدید رستوران داری سرمایه سرمایه گذاری سرمایه گذاری در کار صنعت غذا صنعت غذایی صنعت فست فود غذاهای ایرانی فرنچایز فرنچایز رستران فرنچایز رستوران فست فود فست فود زنجیره ای قرارداد مواد غذایی نمایندگی، فرنچایز کارآفرین کارآفرینی کارافرینی کار در منزل کسب و کار کسب و کار،راه اندازی کسب و کار کسب و کار اینترنتی کسب و کار تولیدی کسب و کار شخصی کسب و کار کوچک