چگونه کسب و کارمان را توسعه دهیم؟

توسعه کسب و کار به چه معناست؟ این سوال برای هر شخص یک جواب متفاوت دارد. بعضی افراد میگویند این واژه به‌مفهوم بالا رفتن فروش است؛ بعضی هم فکر میکنند به معنای جذب مخاطب بیشتر است.
این جواب ها کاملا درست نیستند؛ زیرا این کلمه مفهومی فراتر از این پاسخ ها دارد. زیاد شدن فروش یا جذب مخاطبان بیشتر مسئولیت تیم مارکتینگ و بازاریابی شرکت است.
تمام کسب‌وکارهای بزرگ، هنگام شروع در نقطه صفر بوده اند. مثلا کمپانی گوگا در ابتدا دفرتش در یک گاراژ بود و کم کم بزرگ شد. روند طی شده شرکت ها از نقطه صفر تا پیشرفت های زیاد، معمولا به توسعه کسب و کار (Business Development) معروف است.

دیدگاه آینده توسعه کسب و کار

کسب و کار

 

هر شرکتی چه بزرگ چه کوچک باید بیزنس پلن و برنامه برای آینده شرکتش داشته باشد؛ وگرنه نمیتواند رشد کند و به مقام های بالاتر برسد. کمپانی ها و سازمان ها همواره به دنبال راه هایی هستند که بتوانند با آن ها رشد و گسترش یابند.
به طور مثال یک مغازه دار برای توسعه کسب و کار مورد مدیریتش،یک شعبه جدید در یک منطقه دیگر افتتاح میکند. این یک نمونه از گسترش کسب‌وکار است. برای مثال اگر همین مغازه دار تصمیم بگیرد برای توسعه بیشتر یک صفحه اجتماعی راه بیاندازد و وارد دنیای کسب و کار اینترنتی شود باز هم تجارت خود را توسعه بیشتری داده است. چنین توسعه و رشدی علاوه بر جذب مشتریان بیشتر باعث کسب سود بیشتر هم میشود. در نتیجه اگر یک بیزنس پلن طراحی نکنید و نقشه راه نداشته باشید رسیدن به موفقیت سخت تر خواهد شد. پس با خلاصه کردن مطالبی که گفته شد نتیجه میگیریم توسعه کسب و کار در نتیجه ایده های خوب و فعالیت های مفید با هدف جذب مشتری اتفاق می افتد. نکته مهمی که در این تعریف وجود دارد عبارت بلند مدت است. زیرا در برنامه توسعه کسب و کار شما باید با صبر و حوصله قدم به قدم برنامه تان را پیش ببرید.

به طور مثال سایت دیجیکالا اول یک سایت صرفا فروش دوربین بوده؛ سپس به مرور زمان و کم کم بزرگ شد و توسعه پیدا کرد.
حال که دیگر می‌دانید توسعه کسب و کار چیست، احتمالاً این سؤال برای شما پیش آمده که چگونه کسب و کار خود را توسعه دهیم؟ در ادامۀ مقاله، مراحل و استراتژی‌های رشد تجارت را کامل و دقیق توضیح می‌دهیم.
این تولکیت شامل یک فایل راهنما و یک چک‌لیست است که بررسی کیفیت محتوای متنی را آسان می‌کند. با این چک‌لیست محتواهایی با کیفیت بالاتر تولید می‌کنید و نتایج بهتری از بازاریابی محتوایی می‌گیرید.

مراحل پیاده سازی توسعه کسب و کار

اجرای فرآیند رشد تجارت در چند مرحله انجام می‌شود. شرکت‌های متوسط و بزرگ حداقل یک نیروی توسعه کسب و کار دارند که این مراحل را انجام می‌دهد. بعضی شرکت‌ها هم واحدی برای این کار دارند که چند نفر روی برنامۀ رشد شرکت کار می‌کنند
در شرکت‌های کوچک و نوپا، این کار معمولاً توسط مدیرعامل یا با همکاری واحدهای مختلف انجام می‌شود. برخی از کسب‌وکارها هم از شرکت‌های مشاوره‌ای که در این زمینه فعالیت دارند، کمک می‌گیرند. در هرکدام از این موارد، برای رشد تجارت باید مراحلی را طی کرد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم:

انجام تحقیقات بازار در ابعاد وسیع

هر شرکتی برای موفقیت، به اطلاعات کاملی از مشتریان، رقبا و بازاری که در آن فعالیت می‌کند، احتیاج دارد. برای اینکه بتوانید کسب‌وکارتان را با موفقیت گسترش دهید، باید درک درست و دقیقی از بازار کارتان داشته باشید.
پس باید گفت که انجام تحقیقات بازار یا مارکت ریسرچ، قدم اول و اساسی در مسیر رشد تجارت است
تحقیقات بازار را از مشتریان و مخاطبان فعلی خودتان شروع کنید. با استفاده از نظرسنجی، تست A/B و مطالعه روی رفتار مشتریان، به علاقه، خواسته و نیاز آن‌ها پی ببرید و سپس روی رقبای فعلی و روند گسترش آن‌ها تحقیق کنید. در نهایت، بازارهایی را پیدا کنید که با ورود به آن‌ها، شانس بیشتری برای موفقیت دارید
قبل از اجرای هرگونه تغییری، باید نقاط قوت و ضعف، تهدیدها و فرصت‌ها را شناسایی کنید. تحلیل SWOT راهی عالی برای ارزیابی موقعیت فعلی کسب‌وکار شما در بازار است. برای آشنایی بیشتر با این ماتریس، پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ « ماتریس swot چیست و چه کاربردی دارد؟» را مطالعه کنید

گوگل ترندز ابزاری مناسب برای شناسایی روندهاست که به‌وسیلهٔ آن می‌توانید محبوبیت موضوعات مختلف را بررسی کنید. این ابزار به شما کمک می‌کند بدانید مردم در این روزها، چه چیزی را بیشتر جست‌وجو می‌کنند

افزایش آگاهی از برند و میزان دیده‌شدن

وقتی تجارت‌تان را گسترش می‌دهید، وارد بازاری می‌شوید که مشتریان بالقوۀ آن از وجود شما باخبر نیستند. قدم بعدی در توسعه کسب و کار این است که برندتان را به این دسته از مشتریان معرفی کنید. برای این کار، می‌توانید یک وب‌سایت بسازید، روی تبلیغات اینترنتی سرمایه‌گذاری کنید، اکانتی در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کنید، با فعالان حوزهٔ کاری جدید خود همکاری کنید و به‌صورت مداوم، تولید محتوا داشته باشید

ارتقا جایگاه برند در بازار

کسب و کارv

 

فقط معرفی‌شدن به مخاطبان و مشتریان کافی نیست، باید به رهبر فکری بازارتان تبدیل شوید. وقتی وارد بازار جدیدی می‌شوید، ابتدا به فکر افزایش اعتبارتان در این بازار باشید

برای این کار، اول از همه تخصص‌تان در زمینهٔ  فعالیتی جدید را نمایش دهید. این کار را با تولید محتوای مناسب و تأثیرگذار انجام دهید تا مخاطبان متوجه شوند که به این بازار تسلط دارید. مشتریان بالقوه باید شما را به‌عنوان منبعی آگاه و مطمئن بشناسند تا به تجارت‌تان اعتماد کنند

حوزهٔ کاری جدیدتان را اطلاع‌رسانی کنید
مخاطبان هدف باید از حضور شما در بازار مطلع شوند و آن‌ها را به مشتری راغب (لید) تبدیل کنید. یکی از راه های توسعه کسب و کار این است که با مخاطبان هدف خود تماس بگیرید و آن‌ها را با خدمات یا محصولات‌تان آشنا کنید.
ارتباط با مخاطبان هدف را می‌توانید از طریق تماس تلفنی، پیامک، ایمیل یا پیام‌رسان‌ها انجام دهید. از دیگر راه‌ها هم می‌توان به بیانیه‌های مطبوعاتی اشاره کرد؛ ولی تماس مستقیم با کاربران تأثیر بیشتری در جذب آن‌ها دارد.

مشخص‌کردن مشتریان راغب واجد شرایط

مشتری راغب به فردی گفته می‌شود که بالای قیف است و هنوز مشخص نیست واجد شرایط است یا خیر. به‌عنوان مثال، ممکن است ایبوک شما را دانلود کرده باشد یا با پرکردن فرم نشان داده است که به شما علاقه داردبه همین دلیل است که شما پس از برقراری ارتباط با مشتریان راغب، باید کیفیت آن‌ها را هم ارزیابی کنید. شما باید بدانید آیا ارزش دارد وقت و سرمایهٔ خود را برای آن‌ها خرج کنید یا باید آن‌ها را کنار بگذارید؟
سعی کنید با مشتریان راغب گفت‌وگو کنید تا میزان تناسب آن‌ها با کسب‌وکارتان را بسنجید. اجرای درست این مرحله از توسعه کسب و کار تاثیر زیادی در موفقیت و پیشروی در مسیر رشد تجارت‌تان دارد.
هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

ارائه خدمات پس از فروش به مشتری

فرآیند رشد کسب‌وکار، با فروش محصول متوقف نمی‌شود و هم‌زمان، باید به‌دنبال جذب مشتری جدید و راضی نگه داشتن مشتریان فعلی باشید. وقتی که مشتریان فعلی از خدمات شما رضایت داشته باشند، برندتان را با تبلیغات دهان‌به‌دهان به دیگران هم معرفی می‌کند.

برچسب ها:
اعطای نمایندگی انواع سرمایه گذاری برندسازی برند سازی برندسازی پوشاک برند پوشاک برندینگ برندینگ رستوران برندینگ شخصی راه اندازی راه اندازی برند راه اندازی رستوران راه اندازی فست فود راه اندازی کسب وکار راه اندازی کسب و کار راه اندازی کسب و کار جدید رستوران رستوران داری سرمایه سرمایه گذاری سرمایه گذاری در کار شرکت های اعطای نمایندگی صنعت غذا صنعت غذایی صنعت فست فود طرح کسب و کار غذاهای ایرانی فرنچایز فرنچایز رستران فرنچایز رستوران فست فود قرارداد مواد غذایی نمایندگی، فرنچایز کارآفرین کارآفرینی کارافرینی کار در منزل کسب و کار کسب و کار،راه اندازی کسب و کار کسب و کار اینترنتی کسب و کار تولیدی کسب و کار جدید کسب و کار خانگی کسب و کار کوچک