فرنچایز بین المللی و نمونه های آن

همانطور که میدانید فرنچایز بین المللی یکی از اشکال کسب و کار است که در آن یک شرکت یا یا یک برند تجاری در ازای دریافت یک مبلغ به شخص حقیقی یا حقوقی اجازه استفاده از برند یا نام تجاری خود یا محصولات و خدمات خود را می دهد و بر طبق این قرارداد از آن به بعد شخص خریدار حق امتیاز باید طبق پروتکل های شرکت مادر کسب و کار خودا را اداره کند و از قوانین و خط مشی های آن ها پیروی کند.
این دارایی ها شامل متعلقات فیزیکی مانند برند یا نام تجاری،کپی رایت،فرمولاسیون و یا دانش فنی است که از سوی شرکت مادر اعطا می گردد.
از موفق ترین نوع های فرنچایز را می توان در سیستم های فست فودی،کافی شاپی و در بازار غذایی مشاهده کرد زیرا هر یک از برند ها یا کسب و کارهایی که در صنعت غذایی فعالیت میکنند اکثرا دانش فنی و نوآوری های مختص به خود را دارند و با گسترش این دانش سوددهی بالا میرود و مشتریان بیشتری امکان بهره وری از خدمات را تجربه می کنند.
در ادامه چندتا از موفق ترین برند های تجاری دنیا را با هم مشاهده می کنیم :

1-رستوران های زنجیره ای مک دونالد و فرنچایز بین المللی

فرنچایز مک دونالد
برند مک دونالد،بزرگترین رستوران زنجیره ای دنیا است که از متد فرنچایز بین المللی بهره میگیرد؛که بیشتر از 35 هزار شعبه با روش فرنچایز در 119 کشور دنیا تاسیس کرده است.
این رستوران روزانه به 64 میلیون مشتری خدمات ارایه میدهد.
محصولات این برند عبارتند از:همبرگر،مرغ،سیب زمینی سرخ کرده،صبحانه و عصرانه و بسیاری محصولات متنوع دیگر که به صورت متناسب با ذائقه هر ملت و فرهنگ تغییراتی می کند.
بسیاری از مک دونالد ها در سرتاسر دنیا محل بازی برای بچه ها درون رستوران تاسیس کرده اند.
این شرکت در سال 1940 توسط ریچارد و موریس مک دونالد با مشارت فردی بنام “ری کروک” در شهر سن برناردینو کالیفرنیا تاسیس شد. آن ها در ابتدای کارشان چندین بار شکست خوردند ولی دست از تلاش نکشیدند و ادامه دادند. تا با متد کسب و کار فرنچایز آشنایی پیدا کردند و با استفاده از آن به موفق ترین بیزنس دنیا مبدل شدند.
برای اخذ فرنچایز از شرکت مک دونالد شما به حدودا 2.214.00دلار سرمایه اولیه و حدود 500 هزار دلار نقدینگی نیاز دارید و سود شما 4درصد مبلغ می باشد.
درآمد مک دونالد در سه سال به 28/1 میلیار دلار افزایش پیدا کرده است و این شرکت دارای 440 هزار کارمند در سرتاسر دنیا است.

2-هتل های زنجیره ای همتون

فرنچایز هتل همپتون
مجموعه هتل های همتون تا کنون 2000 هتل در 16 کشور دنیا افتتاح کرده است. این برند سعی می کند تا فرهنگ و خدمات خود را به شکل بین المللی برای هر یک از کشورها به صورت جداگانه تجزیه کند و با استفاده از فرهنگ مهمان نوازی بسیار بالا که در واقع شعار و افتخار آن ها برای جذب مشتری است، سالانه هزاران هزار مشتری جدید به مجموعه خود می افزاید.
این مجموعه قصد دارد تا در سال های آینده، با استفاده از متد فرنچایز بین المللی 400 شعبه جدید در کشور چین تاسیس کند.
برای اخذ فرنچایز از مجموعه هتل های همتون شما نیاز به 6.909.000 الی 17.088.000 دلار سرمایه اولیه دارید و هنگام شروع بیزنس، سود شما 6 درصد می باشد.

3-فست فود زنجیره ای ساب وی

فرنچایز ساب وی
این مجموعه حدودا 43 هزار شعبه در 107 کشور دنیا افتتاح کرده است.
همچنین اعلام کرده که قصد دارد با استفاده از فرنچایز کسب و کارش را گسترش دهد و 8000 شعبه دیگر در آمریکا راه اندازی کند.
بعد از راه اندازی شعبه های بسیار متعدد در هر گوشه از شهر و پی بردن به این مسئله که دیگر فضای فیزیکی کافی برای گسترش شعبه های مستقل خود ندارد،این برند بیش از 1900 شعبه در فروشگاه های زنجیره ای به نام والمارت تاسیس کرد. در سال 2014 تمرکز خود را برای ایجاد شعبه های جدید در بیمارستان ها گذاشته بود. این کار یکی از هوشمندانه ترین ایده های یک کسب و کار فست فودی می باشد.
برای اخذ فرنچایز فست فود ساب وی شما نیاز به حدودا 320.000 دلار سرمایه اولیه و 90.000 دلار نقدینگی دارید. سود شما حدودا 9 درصد می باشد.

کشور های مختلف چه سیاست هایی را راجع به متد فرنچایز بین المللی در پیش می گیرند؟

با بررسی صنعت فرنچایز در کشور های گوناگون به این نتیجه میرسیم که :
کشورهایی که دارای تجربیات موفقی در زمینه فرنچایز هستند، اغلب دارای قوانین و مقرراتی در رابطه با این متد می باشند. بنگاه های اقتصادی سیاست های مختلفی را در راستای حمایت از شبکه تحت پوشش خود اتخاذ می کنند. زیرا کسب و کارهایی که برای گسترش و توسعه برند خود از متد فرنچایز بهره می برند سالانه سود و گردش مالی بسیار زیادی را به اقتصاد کشور خودشان وارد می کنند.
نقش دولت ها به صورت عمده در جهت اتخاذ قانون جامع و سیاست های شفاف در رابطه با این حوزه میباشد. بکار گیری مدل تجارت فرنچایزی با آماده سازی شرایط که امکان تبدیل فروشگاه های سنتی و مستقل موجود را به فروشگاه های خرید راحت و …با هزینه های اقتصادی قابل قبول ممکن میسازد. با این کار هر کسب و کار مستقل میتواند دانش فنی خود را به اشخاص دیگر آموزش دهد. با استفاده از این کار هم برای افراد دیگر اشتغال ایجاد میکند و هم سود و درآمد خود را بالا میبرد.

برچسب ها:
اعطای نمایندگی انواع سرمایه گذاری برندسازی برند سازی برندسازی پوشاک برند پوشاک برندینگ برندینگ رستوران برندینگ شخصی راه اندازی راه اندازی برند راه اندازی رستوران راه اندازی فست فود راه اندازی کسب وکار راه اندازی کسب و کار راه اندازی کسب و کار جدید رستوران رستوران داری سرمایه سرمایه گذاری سرمایه گذاری در کار شرکت های اعطای نمایندگی صنعت غذا صنعت غذایی صنعت فست فود طرح کسب و کار غذاهای ایرانی فرنچایز فرنچایز رستران فرنچایز رستوران فست فود قرارداد مواد غذایی نمایندگی، فرنچایز کارآفرین کارآفرینی کارافرینی کار در منزل کسب و کار کسب و کار،راه اندازی کسب و کار کسب و کار اینترنتی کسب و کار تولیدی کسب و کار جدید کسب و کار خانگی کسب و کار کوچک