انواع کسب و کار و اهداف آن

اهداف و انواع کسب و کار

دانشمندان مختلف، تعریف های مختلفی از کسب و کار ارائه میدهند. در لغت نامه‌ي آکسفورد کسب و کار  خريد و فروش و تجارت مفهوم شده است. در لغت نامه‌ي لانگ من کسب و کار به فعاليتی که منجر به پول در آوردن میشود، اطلاق مي‌شود. به گویش ساده، کسب و کار شامل حالتي از مشغول بودن و به طور کلی، مشمول فعاليت‌هايي است که خرید و فروش کالا و خدمات به منظور کسب سود انجام میشود.

طبق گفته (ارويک و هانت) شغلی که در آن خدماتی که  افراد جامعه به آن نيازمند هستند و تمایل به خرید آن دارند و میتوانند از عهده پرداخت هزینه آن بر بیایند، کسب و کار محسوب میشود. پترسن و پلومن بر اين باور بودند که هر نوع تبادلي که در آن خريد و فروش انجام میشود، کسب و کار محسوب نمیشود بلکه کسب و کار، هر شکل تبادل کالا یا خدمات تکراري و قابل تجدید خريد و فروش است.

 ويژگيهاي کسب و کار

با نظر به تعاريف کسب و کار، ويژگي‌هاي کسب و کار، شامل:

عموم مردم بر این باورند که هدف از کسب و کار، فقط به دست آوردن سود و درآمد است، در صورتی که این مسئله، واقعيت ندارد. اقتصاد دانی به نام  آرويک اعتقاد دارد همان طور که انسان فقط با هدف غذا خوردن زنده نیست، تنها هدف از کسب و کار هم، کسب سود نيست. پس، کسب و کارها هم اهداف اقتصادی دارند و هم اهداف اجتماعی دارند.

انواع كسب كار

به هر شکل از فعاليت اقتصادي که در محل سكونت شخصي و با استفاده کردن از امكانات و وسايل شخصی منزل شروع شود كسب و كار خانگي گفته میشود.
اهميت كسب و كارهای خانگي : امروزه كسب و كارهاي خانگي بخش بسیار مهم و حیاتی از اقتصاد کشور محسوب میشوند. كسب و كار خانگي از لحاظ بوجود اوردن شغل های جدید با خلاقیت و نوآوری تغییرات زیادی در حوزه اقتصاد شکل داده اند.
همچنين براي قشر جوان، كسب و كارهاي خانگي محل شروع مناسبي براي شروع كسب و كار های شخصي است، به دلیل این که راه اندازي این کسب و کار در مقايسه با ديگر كسب و كارها بسیار ساده است. مثلا شما ميتوانيد با يك دستگاه تلفن هوشمند یا خط تلفن ، يك كسب و كار اينترنتي شروع کنید و كارها و خدمات گوناگونی را به مردم عرضه کنید و ازاين روش براي خود کسب درآمد كنيد.

دلايل انتخاب كسب و كار خانگي

امروزه بیشتر صاحبان كسب و كار هاي خانگي اعتقاد دارند كه كار كردن در خانه، كيفيت زندگيشان را بهتر میکند. كاركردن در خانه سبب ميشود كه زمان بيشتري برای خانواده داشته باشید و به ديگر مسئله ها و موضوعات خانواده، مانند تربيت و آموزش کودکان توجه بيشتري شود. عموما امروزه مسئله كار و زندگي بيش تر از قبل با هم ادغام شده اند.

امروزه با پيشرفت هاي بالایی كه در حوزه های علوم رايانه و وسایل ارتباطی دیگر شکل گرفته، محيط خانگی تبدیل به محل مناسبی براي كسب و كار شده.

مزاياي كسب و كار خانگي

  1. آزادي و استقلال عمل بيشتر
  2. داشتن ساعات کاری دلخواه
  3. تعادل بین کار و زندگی
  4. کم بودن هزينه راه اندازي
  5. کم بودن ميزان ريسك
  6. تناسب با ويژگيهاي جسمي افراد معلول و كم توان
  7. موفقیت بیشتر
  8. تناسب با همه سنین
  9. احساس راحتي بيشتر
  10. نیاز نداشتن به مجوز

امروزه توسعه‌ی روستايي بيشتر از قبل با پديده‌ی كارآفريني سرو كار دارد. مؤسسات کمک کننده توسعه‌ی روستايي، كارآفريني را به چشم یک راهبرد میبینند. این راهبرد مي تواند پروسه توسعه‌ی روستايي را سریعتر کند اما به نظر مي‌رسد كه تمام آنها به نياز به زیاد شدن بنگاه‌هاي اقتصادي روستايي توافق دارند.
مثال‌هاي گوناگونی از كاربردهاي غيركشاورزي منابع وجود دارد مانند گردشگري، آهنگري، ريسندگي و مثال‌هايي از تنوع بخشي به فعاليت‌هاي نه چندان وابسته به كشاورزي در زمينه‌هاي منابع آب، اراضي جنگلي، ساختمان، مهارت‌هاي موجود وجود دارد كه تماما با كارآفريني روستايي نسبت دارند. تركيب كارآفرينانه‌ی اين منابع در رشته فعاليت‌هايي مانند: تسهيلات گردشگري، ورزش، آموزش و معلمی فني و حرفه‌اي، خرده فروشي و عمده فروشي، خدمات مشاوره‌اي، توليدات، همچون گوشت، شير، فرآورده‌هاي چوبي و ساير فعاليت‌هاي خارج از مزرعه تجلي مي‌يابد.
آنچه در کل مي‌شود براي تعريف مقوله كارآفريني روستايي گفت عبارتست از: بكاربردن خلاقانه منابع و امكانات روستا در راستاي شكار فرصت‌هاي كسب ‌و كار.

اين شکل کسب و کارها با نظر به اندازه‌ي کوچک روستاها، کم هستند.  اغلب بين 10-20 نفر انجام میشوند و با توجه به غالبیت فعاليت‌هاي کشاورزي و کارگاهي کارآیی زیادی دارند. با توجه به تفاوت های عصر کنوني و ورود بیشتر به جامعه‌ي اطلاعاتي، کسب و کارهاي روستايي هم به نوع خود دچار تغيير و تحول میشوند.

کسب و کار خانوادگی يک نوع کسب و کار است که افرادی که آن را راه اندازی میکنند با هم فاميل باشند. به شکل دیگر به کسب و کارهايی گفته می شود که افراد يک خانواده و فامیل اقدام به تشکيل یک کسب و کار می نمايند. اين نوع کسب و کار ها را میشود در بسياری از کشورها همچون ايتاليا دید.

به هرحال تعاريف زيادي براي كسب و كار خانوادگي گفته شده است. براي تعريفي دقيق و روشن مي توان با دو ديد و تقسيم بندي كلي و جزئي به موضوع نگاه كرد. از ديد كلي مي توان يك كسب وكار يا شركت خانوادگي را بدين گونه تعريف نمود. شركت ها، مؤسسات و كسب و كارهايي كه بوسيله ارتباطات و تعاملات خانوادگي و افراد خانواده تحت تاًثير قرار مي گيرند. از ديد جزئي تر تعاريف زير را مي توان براي يك كسب و كار خانوادگي برشمرد. كسب و كاري كه متعلق به افراد يك خانواده مي باشد و توسط افراد فاميل و غيرفاميل اداره مي شود.
همانطور كه مشخص است يك كسب و كار خانوادگي گاهي مي تواند فراتر از يك شركت خانوادگي باشد. و گاهاً نيز فقط در قالب يك شركت خانوادگي باشد. البته در تعريف اين نوع كسب و كار سه عامل مهم مطرح مي باشد: خانواده ، مالكيت و مديريت. آنچه كه از يافته هاي تمام تحقيقات بر مي آيد اين است كه همگرايي عامل خانواده و تنها يكي از دو عامل مالكيت و مديريت (خانواده و مالكيت يك كسب و كار ، يا خانواده و مديريت يك كسب وكار) مي تواند به تعريف يك كسب و كار خانوادگي بسنده كند.

رشد و بقاي كسب و كارهاي خانوادگي

براي اينكه يك كسب و كار خانوادگي بزرگ شوند و براي نسل هاي بعدي هم باقی بمانند بايد يك برنامه ريزي دقيق و اصولي براي مدیریت کسب و از طرف مالكان كسب و كار انجام گيرد. همچنین به دليل اهميت زیاد اين نوع كسب و كار هم براي جوامع و براي اقتصاد ملت ها حمايت هايي نيز بايست از سوي موسسات در اين خصوص انجام شود. تركيب چند عامل براي توضيح موفقيت، رشد و بقاي كسب و كارهاي خانوادگي لازم است. من جمله مي توان به مسائلی مثل فرهنگ خانواده، شخصيت و خصوصيات هركدام از اعضاي خانواده، نوع كسب و كار و… اشاره نمود.

برچسب ها:
اعطای نمایندگی انواع سرمایه گذاری برندسازی برند سازی برندسازی پوشاک برند پوشاک برندینگ برندینگ رستوران برندینگ شخصی راه اندازی راه اندازی برند راه اندازی رستوران راه اندازی فست فود راه اندازی کسب وکار راه اندازی کسب و کار راه اندازی کسب و کار جدید رستوران رستوران داری سرمایه سرمایه گذاری سرمایه گذاری در کار شرکت های اعطای نمایندگی صنعت غذا صنعت غذایی صنعت فست فود طرح کسب و کار غذاهای ایرانی فرنچایز فرنچایز رستران فرنچایز رستوران فست فود قرارداد مواد غذایی نمایندگی، فرنچایز کارآفرین کارآفرینی کارافرینی کار در منزل کسب و کار کسب و کار،راه اندازی کسب و کار کسب و کار اینترنتی کسب و کار تولیدی کسب و کار جدید کسب و کار خانگی کسب و کار کوچک