کسب و کار اینترنتی؛مزایا و معایب

قبل از پرداختن به مزایا و معایب کسب و کار اینترنتی لازم است با مفهوم آن آشنا شویم؛کسب و کار اینترنتی به خرید و فروش کالا یا خدمات از طریق فضای آنلاین و وبسایت ها گفته میشود.امروزه به دلیل محبوبیت زیاد و فراگیری این شکل از کسب و کار افراد زیادی برای بقای کسب و کارشان به این روش روی آورده اند.البته که این تجارت آنلاین نیاز به دانش و مهارت های بالایی دارد و ورود به این عرصه بدون دانش کافی میتواند منجر به شکست های بزرگی بشود.

مزایای تجارت آنلاین

از مزایای واضح و مبرهنی که کسب و کار اینترنتی دارد مستقل بودن آن و کارفرما نداشتن است که باعث میشود شما به دلیل ریاست کار خودتان تجربه بالایی کسب کنید،و در صورت ارائه خدمات خوب و جذب مشتری در تمام طول روز درآمد شما مستقیما به حسابتان واریز میشود و نیاز به صبر کردن ماه به ماه برای حقوق ندارید.


1-نیاز به کمترین حد سرمایه اولیه برای راه اندازی

از مهمترین مزایای داشتن یک کسب و کارآنلاین همین است که شما هزینه هایتان نسبت به هزینه راه اندازی یک دفتر یا شرکت بسیار کمتر میباشد،البته که هزینه راه اندازی سایت یا خرید دامنه وجود دارد ولی نسبت به هزینه خرید یک ساختمان و اماده سازی آن بسیار کمتر است.

2-کمتر بودن نیاز به داشتن کارمند

در یک کسب و کار تجارت فزیکی در واقع کارفرما نیاز به استخدام تعداد زیادی کارمند دارد که در بخش های مختلف از جمله فروش،ارسال و حسابداری برایش کار کنند اما در یک تجارت آنلاین برای مثال شما نیاز به حسابدار ندارید و مشتری مستقیما با پرداخت پول ازدرگاه اینترنتی پول را به حساب شما واریز میکند.

3-نداشتن محدودیت مکانی و جغرافیایی

با اداره یک کسب و کار فیزیکی شما تنها میتوانید به مشتریانی که در محدوده شهر یا نهایتا شهرهای اطرافتان قراردارند خدمات ارائه دهید اما با اداره یک تجارت آنلاین شما قادر خواهید بود که به مشتریان حتی در یک کشور یا قاره دیگر هم خدمات بدهید و شرکت خود رادر مقیاس بازار جهانی به مخاطبان معرفی کنید و مشتریان بالقوه زیادی دارید.

4-قابلیت شغل دوم بودن و حضور همزمان در مشاغل دیگر

این نوع تجارت بسیار راحت و کاربردی است و شما میتوانید با همراه داشتن تلفن همراه یا لپتاپ خود در هر مکانی آن را اداره کنید،پس به راحتی میتوانید همزمان با مشغول بودن در یک شغل این کسب و کار را به عنوان شغل دوم خود انتخاب کنید و فارغ از شغل حضوری خود پاسخگوی مشتریانتان باشید یا اگر کار زیادی بود کارآفرینی کنید و یک ادمین برای پیج خود استخدام کنید تا در کنار شما به پیشرفتتان کمک کند.

5-کسب اطلاعات سریع و ساده در کسب و کار اینترنتی

اگر بخواهید راجع به یک کسب و کار فیزیکی مثلا تاریخ تاسیس یا نوع ارائه خدمات یا ساعات باز بودن اطلاعاتی کسب کنید باید چندبار تماس بگیرید و با اتصال به اپراتور سعی کنید این نوع اطلاعات را کسب کنید اما در یک کسب و کار آنلاین و با ورود به سایت توضیحات محصولات یا خدمات و تاریخچه این تجارت به سادگی در دسترس قرار دارد.

6-بازاریابی هدفمندانه و هوشمندانه

در بازاریابی های قدیمی و سنتی شما برای جذب مخاطب و تبلیغات برای محصولتان در یک روزنامه یا نشریه آگهی چاپ می کردید و خبر نداشتید که دقیقا چه نوع مخاطبانی در چه رنج سنی از محصول شما استفاده میکنند و بهره میبرند اما در تجارت آنلاین با افزودن قابلیت ارتباط سریع و ساده با مشتریان شما میتوانید از تنوع اقشار مختلف مشتریانتان مطلع شوید و تلاش کنید تا متناسب با سلیقه آن ها برند خود را تغییر دهید.

معایب کسب و کار اینترنتی

تا بحال از مزایای تجارت آنلاین برای شما گفتیم،اما خوب است بدانید تجارت ها آنلاین معایبی نیز دارند و با آگاهی کامل وارد این عرصه شوید.

1-معامله به شکل غیر حضوری انجام میشود

یکی از معایبی که ممکن است در اول راه سد راه شما باشد نبود اطمینان از طرف مشتریان به دلیل غیر حضوری بودن خرید و عدم اطمینان از تحویل گرفتن جنس است و برای همین تعدادی از مشتریان بیشتر تمایل دارند به طور حضوری جنس را ببینند و تحویل بگیرد و جذب مخاطبانی که تجربه خرید آنلاین را نداشته اند و یا تجربه بدی داشته اند کار کمی مشکلی است.

2-تهدیدات امنیتی کسب و کار اینترنتی


با وجود هکرها ورود به دیتابیس سایت ها و اطلاعات آنها امروزه کار مشکلی نیست و میتوانند به راحتی اطلاعات کاربران را بربایند،این موضوع روزانه افراد زیادی را در معرض خطر قرار میدهد یا قربانی میکند پس این یکی از مشکلات اصلی کسب و کار آنلاین است.

3-رقابت زیاد موجود در بازار کسب و کار اینترنتی

تجارت های آنلاین و کسب و کار های اینترنتی رقابت بیشتری نسبت به تجارت های فیزیکی دارند زیرا دست در این موضوع خیلی زیاد شده و مشتریان اکثرا به افراد با سابقه تر و قدیمی تر اعتماد میکنند و اعتماد سازی زمان زیادی نیاز دارد.
در این مقاله سعی کردیم شمارا با تمامی مزایا و معایب کسب و کار آنلاین آشنا کنیم تا بتوانید بر اساس دانسته های خود و مشاوره گرفتن از متخصصان با چشمانی باز و درست وارد این حرفه بشوید.امروزه اکثر تجارت های فیزیکی و گروه ها بازاریابی از کسب و کار اینترنت برای پیشرفت دادن تجارت خود استفاده میکنند و هر برندی که از هر دو موضع برای کسب و کارش بهره بگیرد صد در صد رشد خوبی خواهد داست.

برچسب ها:
اخذ نمایندگی اعطای نمایندگی انواع سرمایه گذاری بازاریابی برندسازی برند سازی برندسازی پوشاک برند پوشاک برندینگ برندینگ رستوران برندینگ شخصی راه اندازی راه اندازی برند راه اندازی رستوران راه اندازی رستوران سیار راه اندازی سفره خانه سنتی راه اندازی فست فود راه اندازی کسب و کار راه اندازی کسب و کار جدید رستوران داری سرمایه سرمایه گذاری سرمایه گذاری در کار صنعت غذا صنعت غذایی صنعت فست فود غذاهای ایرانی فرنچایز فرنچایز رستران فرنچایز رستوران فست فود فست فود زنجیره ای قرارداد مواد غذایی نمایندگی، فرنچایز کارآفرین کارآفرینی کارافرینی کار در منزل کسب و کار کسب و کار،راه اندازی کسب و کار کسب و کار اینترنتی کسب و کار تولیدی کسب و کار شخصی کسب و کار کوچک