ثبت نمایه تجاری و چگونگی انجام آن

ثبت نمایه تجاری یک برند ریشه ی اصلی یک محصول یا کالا است. برند محصول است که سبب میشود ماهیت شخص تولید کننده نشان داده شود. هرچقدر شکل نمایه تجاری یک محصول خلاقانه و نوآورانه باشد مشتری را به سمت خود میکشد و سبب جلب توجه بیشتری میشود.
یکی از قدیمی ترین تعریف برای نمایه تجاری از طریق انجمن بازاریابی آمریکا در اوایل سال 1960 عرضه شده است. راجع به این تعریف میتوان این چنین گفت که نمایه تجاری یعنی: اسم، علامت، نماد، یا ترکیبی از این معانی به دلیل شناختن و معرفی محصول به مشتریان و خدمات ارائه شده توسط فروشندگان میان رقبای دیگر.

ثبت نمایه تجاری

اصل های مشخصه یک برند

اصل های مشخص برند، داشتن اصالت و ریشه داری است، تنها راه اتفاق افتادن این دو فقط با داشتن ابتکار است که میسر میشوند. فقط یک بازرگان میتواند نمایه یا علامت تجاری متعددی داشته باشد و هیچ کسی دیگر نمیتواند علامت ثبت شده برای محصول ایشان را دوباره استفاده کند.
دقیقا اصالت و ریشه داری یعنی همین؛ علامت تجاری اختصاصی و مخصوص به هر محصولی است وعلامت استفاده شده از طرف شخص دیگر در کالای مشابه تولیدی نباشد.

انواع علامت نمایه تجاری

انواع صنایع و محصولات شیمیایی، فلزات و مصنوعات فلزی، انواع دستگاه و لوازم علمی، اشیاء ساخته شده از مواد های متفاوت، مصنوعات نساجی، اسباب بازی و لوازم ورزشی، مواد غذایی و تمامی محصولات کشاورزی و غیره.

راه اندازی برند

دسته بندی برندها

برندهای غیر قابل ثبت
برندهای قابل ثبت
ثبت برندهای اجباری

علامت های غیر قابل ثبت

مطابق با قنون و ماده ی 5 قانون ثبت علائم، علامت های زیر قابل ثبت نیستند.
علامت های دولتی، امور مملکتی و رسمی مثل ( آرم جمهوری اسلامی، هلال احمر و غیره).
علامت های برهان نظم یا بحث حجاب وعفاف.
علامت هایی که که عنوانی همگانی دارد مثل پارچه، ماشین و غیره.
علامت هایی که قبلا ثبت شده باشند.
لغات یا عباراتی که مربوط به سازمان ها و مقامات دولتی باشد.

ثبت اجباری علامت برند

ثبت کردن نمایه تجاری کاری اجبار نیست و شخصی که علامتی برای محصول خود برمیگزیند موظف برای به ثبت رساندن آن نیست و وی را هیچگونه الزامی نمیکنند.ولی یک سری علامت ها و نمایه ها تجاری وجود دارد که دولت داشتن و ثبت علائم و اختراعات را یک قانون اعلام کرده و در اجرای یک سری راهکار ها و قوانین وجود دارد که در ادامه به آن ها میپردازیم.
ثبت علامت های تجاری زیر اجبار است:
داروهای اختصاصی و ویژه استعمال طبی.
مواد غذایی مصرفی که در ظرف مخصوص باشند.
مشروبات الکلی و آب گازدار.
تمامی مواد آرایشی و بهداشتی که مستقیما روی پوست انسان استفاده میشود.

ثبت نمایه تجاری

مدارک جهت تقاضای ثبت برند

مدارک هویتی اشخاص حقیقی که شامل شناسنامه و کارت ملی میشود.
مدارک هویتی اشخاص حقوقی شامل اطلاعیه ی افتتاح و تغییرات اعمال شده است.
اگر برند تولید شده لاتین یا عربی باشد باید کارت گارانتی همراه داشته باشید.
نمونه علامت از علامتی که میخواهید آن را ثبت کنید.
ارائه مدارک که نشان دهد شما در چه حوضه ای فعالیت میکنید که میخواهید آن را ثبت برسانید.
در صورتی که میخواهید از حق نتقدم استفاده کنید باید همزمان با تحویل مدارک مربوط به اظهارنامه مدارک آن را هم تحویل دهید.
کپی تمامی مدارک در مورد جواز تاسیس، بهره برداری، پروانه ساخت و غیره.
اگر شخص متقاضی خارجی باشد، باید معادل ارز امروزی هزینه پرداخت کند.
هزینه های اشخاص حقوقی و حقیقی برای تحویل اظهارنامه طبق جدول تعیین شده است.
مدارک مربوط به به نماینده یا وکیل باید دارای امضا و مهر باشد.

ثبت نمایه تجاری

 

 

مراحل ثبت نمایه تجاری

در ابتدا به پایگاه اینترنتی ثبت علامت تجاری مراجعه کرده و تمامی مدارک و مراحل جهت ثبت تقاضای اظهارنامه را کامل کرده و سپس مراحل ثبت نام را به ترتیب زیر عمل میکنیم.
انتخاب نوع اظهارنامه
کامل کردن مشخصات مالک ( اطلاعات راجب شخص حقوقی یا حقیقی و اگر فرد دارای نماینده یا وکیل باشد اطلاعات او را درج کنید).
بررسی و سپس تایید و ثبت مدارک
پرداخت هزینه های ثبت شده از طریق درگاه اینترنتی
دریافت کد رهگیری، نام کاربری و شماره اظهارنامه
بعد از تمامی این مراحل نوبت به مرحله ی امضای نسخه تایید شده میرسد که فرد باید مدارکی که کپی برابر اصل قرار داده شده اند را به مرکز ارائه نماید.
بعد از تکمیل اظهارنامه ثبت برند، کارشناس به مدارک رسیدگی کرده و نتیجه ی نهایی را اعلام میکند که این نتجه ممکن است ثبت برند یا رد آن باشد. اگر درطی این مراحل ایرادی وجود نداشته باشد بعد از انجام رسیدگی و ثبت علامت، با متقاضی اطلاع داده میشود جهت ثبت و واریز مبلغ نهایی. لازم به گفتن است که بعد از ثبت مدارک در سامانه، مرحله ی پیگیری و تکمیل از طریق پیامک و ایمیل معتبر انجام میشود. در این صورت باید دارای شماره و ایمیل معتبر باشید که در طی این مراحل دچار مشکل نشوید و کارها سریعتر پیش بروند.

ثبت نمایه تجاری

مدت اعتبار برند

مدت زمان اعتبار برند و نمایه تجاری 10 سال از تاریخ ثبت اظهارنامه میباشد. این مدت زمان هر 10 سال با پرداخت هزینه تعیین شده، قابل تمدید است.

مدت زمان ثبت نمایه تجاری

مدت زمانی که برند ثبت شود حدودا 70 روز است که این 70 تقریبا 10 الی 30 روز آن در جهت بررسی اولیه پرونده است و حدودا یک ماه و نیم نیاز است که آگهی قاضا جهت ثبت برند در روزنامه رسمی چاپ گردد. همچنین برای دریافت گواهی 10 ساله باید به این مدت زمان 60 روز دیگر هم اضافه کنید.

هزینه های ثبت برند

هزینه هایی که در رابطه با ثبت برند باید پرداخت شود حدودا 900 هزار تومان است که شامل هزینه های ثبت اولیه ی برند، روزنامه رسمی اول، حق الثبت و روزنامه رسمی دوم.
این مقدار هزینه برای شخصی است که نماینده یا وکیل نداشته باشد و خودش کاراهای ثبت را انجام دهد.
هزینه های ثبت برند به دو دسته تقسیم میشوند
هزینه های واریزی در سامانه جهت ثبت نمایه تجاری
هزینه های نمایند و وکیل قانونی

ثبت نمایه تجاری

سامانه ثبت برند

قبل از ورود به سایت دقت داشته باشید که تمامی مراحل قانونی و تاییدیه های لازم را دارید که بروز هرگونه اشتباه را به حداقل برسانید که سبب دوباره کاری نشود و رعایت تمامی مراحل ثبت برند اجباری است.

سخن پایانی

در صورتی که میخواهید یک برند شخصی برای خود راه اندازی کنید تمامی مراحل بالا را به دقت بخوانید و اگر نیاز به یک مشاور فعال دارید حتما مشورت کنید که در طی انجام مراحل دچار هیچ گونه خطا و مشکلی نشوید و کارهای ثبت برندتان روند سریع تری را پیش بگیرد.

برچسب ها:
اخذ نمایندگی اعطای نمایندگی انواع سرمایه گذاری بازاریابی برندسازی برند سازی برندسازی پوشاک برند پوشاک برندینگ برندینگ رستوران برندینگ شخصی راه اندازی راه اندازی برند راه اندازی رستوران راه اندازی رستوران سیار راه اندازی سفره خانه سنتی راه اندازی فست فود راه اندازی کسب و کار راه اندازی کسب و کار جدید رستوران داری سرمایه سرمایه گذاری سرمایه گذاری در کار صنعت غذا صنعت غذایی صنعت فست فود غذاهای ایرانی فرنچایز فرنچایز رستران فرنچایز رستوران فست فود فست فود زنجیره ای قرارداد مواد غذایی نمایندگی، فرنچایز کارآفرین کارآفرینی کارافرینی کار در منزل کسب و کار کسب و کار،راه اندازی کسب و کار کسب و کار اینترنتی کسب و کار تولیدی کسب و کار شخصی کسب و کار کوچک