تاریخچه طراحی لوگو مک دونالد

در کشور آمریکا علاقه مردم به فست فود ها مانند برگر و سیب زمینی سرخ شده به نام مک دونالد آمیخته شده استو همچنین خود این اسم هم با لوگوی مک دونالد رابطه قوی ای برقرار کرده است. در هر جایی که حرف بزرگ M با رنگ زرد دیده شود مردم به سمت آن سوق می یابند. تجربه یک خرید کم قیمت و با کیفیت گرسنگی را به سیری و لبخندی از خشنودی تبدیل می کند.

اولین لوگو مک دونالد: آشپز چشمک زن

نخستین لوگویی که مک دونالد از آن استفاده کرد عکس یک آشپز چاق بود که در حال چشمک زدن به مشتری بود. دارندگان این کسب و کار در آن دوره تنها برگر و سرخ کردنی مانند سیب زمینی به مشتریان عرضه می کردند. درنتیجه باید می توانستند خود را به برجسته ترین شکل ممکن به مردم عاشق فست فود آمریکا نشان دهند. این گونه شد که این لوگوی با مفهوم را طراحی کرده و مورد استفاده قرار دادند.

لوگو مک دونالد

لوگو مک دونالد 1940 – 1948

این لوگو در سال 1940 و مصادف با راه اندازی اتاقک کوچک تولید غذای این برند مورد طراحی قرار گرفت. این مدل لوگو کلاسیک شامل 3 سطر و سه فونت متفاوت به رنگ مشکی است که آن زمان به عنوان لوگو رسمی اتاقک مک دونالد مورد استفاده قرار می گرفت. کلمه McDonald’s در ردیف اول با نگارش ایتالیایی نوشته شده که نگارشی جذب کننده و البته قدیمی به شمار می آید. کلمه famous که به معنیه مشهور است با نگاره ی سریف که با حروف انگلیسی بزرگ در نماد تجاری نوشته شده و دربین دو لاین موازی به صورت افقی در طرف چپ و راست آن قرار گرفته است. وسیع ترین و چشمگیرترین قسمت لوگو برند مک دونالد یعنی کلمه Barbecue نیز در بخش پایینی سطر لوگو نوشته شده که شامل فونت بولد است که دید بیننده را به لوگو جلب می کند. در سال 1948 تا سال 1953 این کلمه به کلمه ی Hamburgers تغییر یافت. درسال 1948 اسم رستوران دستخوش تغییراتی شد و لوگوی آن نیز دوباره طراحی شد. لوگوی بعدی مک دونالد با پس زمینه تیره و با نام جدید McDonald’s Famous Hamburgers با رنگ روشن (سفید) بعلاوه ی یک سرآشپز خوشحال طراحی شد. کلیه ی حرف های این نماد تجاری با فونت سریف مدرن نوشته شده اند. درسال 1953 تا 1968 و با گذشت 5 سال لوگوی مک دونالد مجددا مورد طراحی قرار گرفت و در نگارش جدید آن دگرگونی های جذب کننده ای اتفاق افتاد. درهمین سال نام این شرکت به شکل رسمی به McDonald’s تغییر یافت و فرم ظاهری آن نیز با دو لوگوی قبلی مغایرت زیادی داشت. اما به کارگیری رنگ قرمز درآن انتخاب منطقی و عاقلانه ای بود که راه و سوی درستی را برای طراحی لوگوهای تازه و موزون با شخصیت این برند عرضه کرد. کلمه McDonald’s قرمز رنگ و مدل سفارشی ایتالیایی سریف در نماد تجاری نوشته شد. این لوگوی مک دونالد به علت به علت اختلاف قابل توجهی با نماد های تجاری قبلی، استفاده کردن از رنگ قرمز و خط های به نسبت ضخیم در حروف به لوگویی زیبا و ماندنی تبدیل شد و به مدت 15 سال به عنوان لوگوی مک دونالد مورد استفاده قرار گرفت.

لوگو مک دونالد

خمیدگی ای زرد رنگ

نظری که صاحبان مک دونالد در راه اندازی مکان ساختمان شعبه های خود داشتند مدل سازی و به اجرا درآوردن دو خمیدگی به رنگ طلایی در کناره های رستوران ها بود. این دو خمیدگی جدا از هر آرمان گیج کننده ای و در عین سادگی حرف M را نمایش می داد. با گذشت زمان و توسعه کسب و کارشان ری کراک تصمیم گرفت همین سمبل را تحت عنوان لوگوی مک دونالد برگزیند. در سال 1952 یک الگو ساز به نام جورج دکستر استخدام شد تا نشان تجاری جدید مک دونالد را طراحی کند. آنها از او خواستند دو خمیدگی طلایی رنگ در سایزهای بسیار بزرگ که همان حرف M بودند را جهت نصب در دو طرف رستوران ها طراحی کند. در سال 1961 کارمند مک دونالد بنام جیم شیندلرخط موربی که از بین دو قوس می گذرد را به آن افزود تا نشان گر طاق رستوران هم باشد و اینگونه شد که خمیدگی های طلایی به لوگوی مک دونالد اضافه شدند.

لوگو مک دونالد

دگرگونی های “کمان های طلایی”

در دهه هفتاد مک دونالد بوسیله کمان های طلایی رنگ به کار برده شده در لوگو به سرعت شناخته شد و محبوبیت زیادی پیدا کرد. این نماد تجاری از آن موقع تا سال 2010 به کرات مورد طراحی دوباره قرار گرفت. از سال 1975 تا سال 2006 معروف ترین مدل آن، لوگویی بود که در محیط مستطیل قرمز قرار داشت و بین سال های 1992 تا 2010 رنگ قوس های طلایی رنگ زرق و برق افزونی پیدا کردند. گونه انحصاری دارای سایه این کمان ها نیز در سالهای 1993 تا 2010 ظاهر شدند.

تاریخچه لوگو مک دونالد

لوگو مک دونالد 1968 – 1975

نماد برند مک دونالد در سال 1968 تغییر یافت و جلوه ای ساده پیدا کرد. خط کج آن از بین رفت و قسمت انتهایی و داخلی دو کمان طلایی رنگ کوتاه شد تا تشابه بیشتری به حرف M پیدا کنند. در طراحی این نسخه از نماد تجاری نیز دو رنگ زرد و مشکی بکارگیری شده است که نشان اصلی آن یعنی M به رنگ زرد و نام برند با رنگ مشکی نوشته شده است تا توجه مخاطب را به هر دو جلب نماید. در ضمن این لوگو به عنوان یکی از درجه یک ترین لوگوهای این برند شناخته می شود.

هفت سال بعد یعنی در سال 1975 دوباره طراحی شد و حرف M داخل مستطیل قرمز رنگ با کناره های گرد قرار گرفت. رنگ کلمه McDonald’s به سفید تغییر کرد و نماد تجاری دوستانه تر شد. این لوگو یکی از شناخته ترین نشان های تجاری در دنیای فست فود و در پیشینه مک دونالد است که حس شادی را در افراد بوجود می آورد. بخش زیادی از تاثیر مثبت و مستقیم این مدل از لوگو مک دونالد به علت استفاده کردن از شکل هندسی مستطیل است به این دلیل که دیزاین لوگو با شکل های هندسی به خصوص مربع یا مستطیل حس آرامش بخشی در بیننده ایجاد می کند و سبب نقش بستن آن در ذهن افراد خواهد شد.

لوگو مک دونالد

 

لوگوی “من عاشقشم”

ماهیت عینی و نشان تجاری رسمی برند مک دونالد که حاوی کمان های طلایی رنگ و نوشته من عاشقشم است، در سال 2003 از طریق پویش تبلیغاتی مک دونالد با ریاست فردی به نام های طراحی و باعث موفقیت بی نظیری در کشور های آلمان، انگلیس، استرالیا و آمریکا شد. حفظ کردن قوس های طلایی و همچنین افزودن جمله ای شعارآمیز به آن و درج آن به عنوان نماد رسمی شرکت از دستاورد های بزرگ این کمپین تبلیغاتی شمرده می شود. از آن پس نماد رسمی این برند تبدیل به ماندگارترین لوگوهای تاریخ شد.

لوگو من عاشقشم

 

 

 

برچسب ها:
اعطای نمایندگی انواع سرمایه گذاری برندسازی برند سازی برندسازی پوشاک برند پوشاک برندینگ برندینگ رستوران برندینگ شخصی راه اندازی راه اندازی برند راه اندازی رستوران راه اندازی فست فود راه اندازی کسب وکار راه اندازی کسب و کار راه اندازی کسب و کار جدید رستوران رستوران داری سرمایه سرمایه گذاری سرمایه گذاری در کار شرکت های اعطای نمایندگی صنعت غذا صنعت غذایی صنعت فست فود طرح کسب و کار غذاهای ایرانی فرنچایز فرنچایز رستران فرنچایز رستوران فست فود قرارداد مواد غذایی نمایندگی، فرنچایز کارآفرین کارآفرینی کارافرینی کار در منزل کسب و کار کسب و کار،راه اندازی کسب و کار کسب و کار اینترنتی کسب و کار تولیدی کسب و کار جدید کسب و کار خانگی کسب و کار کوچک