تاریخچه ساندویچ همبرگر

همبرگر یکی از لذیذ ترین و پر طرفدارترین غذاهای فست فودی در دنیا و نیز غذای ملی کشور آمریکا به شمار می آید. اما به نظر شما پیشینه پیدایش این غذای لذیذ و دلچسب به چه مرحله زمانی و کدام کشور بازمی گردد؟

در این مقاله برآنیم تا درباره تاریخچه پیدایش همبرگر صحبت کنیم و شما را به دنیای خوشمزه و دلچسب این ساندویچ پر طرفدار ببریم.

همه چیز در مورد ساندویچ همبرگر

همبرگر که به اسم های بیف برگر یا فقط همبرگر نیز معروف است گونه ای ساندویچ است که از یک برش گوشت چرخ شده که وسط یک نان دایره ای شکل قرار گرفته است تشکیل می شود. این ساندویچ می تواند به صورت سرخ شده در ماهیتابه باشد و یا به صورت گریل شده و کبابی سرو شود. این ساندویچ خوشمزه با مخلفاتی مانند کاهو، گوجه، پیاز حلقه ای، انواع پنیر و همچنین سس های مختلف مانند خردل و مانند آن سرو می شود. با توجه به اینکه چه موادی در همبرگر استفاده شده مدل های گوناگونی از آن اعم از چیزبرگر، چات برگر و غیره تولید می شود. در مجموع واژه همبرگر به آن تکه گوشتی گفته می شود که در این ساندویچ بکار می رود. اگرچه مدل های گیاهی همبرگر هم وجود دارد که درآن سبزیجات گزینش شده جایگزین گوشت می شود.

تاریخچه ساندویچ همبرگر

تاریخچه همبرگر

به اعتقاد مورخان قدمت استفاده کردن از گوشت چرخ شده به زمان مغول بازمی گردد و در قرن 13 این غذا به روسیه راه یافت و به تار تار استیک مشهور شد. از راه تجارت و داد و ستد هایی که از طریق دریایی بنام بالتیک شکل می گرفت این روش استفاده کردن از گوشت چرخ کرده خام به شهر هامبورگ کشور آلمان راه یافت. مردم آلمان تغییراتی در این غذا بوجود آوردند به طور مثال یا آن را به صورت سرخ شده در می اوردند یا به آن سوسیس می افزودند. به همین ترتیب و به مرور زمان این غذا تا قرن هفدهم به محبوب ترین غذا در آلمان تبدیل شده بود. اما با این حال اولین مدرک درباره این ساندویچ به نوشته حنا گلاس مربوط است که در سال 1763 انتشار یافت. در این کتاب از همبرگر دودی شده صحبت شده است که از گوشت چرخ شده گاو درست می شود و با ادویه جات مختلف مانند فلفل و میخک و انواع اینها طعم دار شده است. ضمنا در سال 1802 لغتنامه آکسفورد واژه استیک هامبورگ یا همبرگ را افزود که محتویاتش تکه ای گوشت چرخ شده نمکی و دودی بعلاوه ی پیاز و دو عدد نان است. جالب است بدانید که شهروندان آلمانی این غذا را به اسم های فریکادل و بولت می شناختند.
به دلیل مناسب بودن غذاهای دودی و نمکی برای مسافرانی که در دراز مدت در کشتی و دریا بودند در قرن 18 این غذا مسیر گسترش خود را از راه دریا به همه جای دریای آتلانتیک باز کرد. کشتی هایی که در راه شهر هامبورگ و کشور آلمان در رفت و آمد بودند هزاران مسافر المانی و هامبورگی را با دنیای جدی آمریکا آشنا کردند و خیلی سریع طریقه تهیه گوشت چرخ شده هامبورگی در شهر نیویورک متداول شد و در نهایت رستوران های بسیاری به سرو این غذاها پرداختند.

تاریخچه ساندویچ همبرگر

چه شد که استیک هامبورگی کم کم به ساندویچ محبوب و لذیذ همبرگر امروزی تبدیل شد؟

طبق کنگره لوئیس لانچ در کنتیکت برای نخستین بار در سال 1895 استیک همبرگر را بین دو تکه نان نهاد. اما داستان دیگری هم وجود دارد که بر این باور است در سال 1885 یک رستوران به دلیل فروش کمش و به جهت بالا بردن تعداد مشتری ابتکار عما به خرج داد و استیک را بین دو عدد نان قرار داد تا به غذایی قابل حمل و سریع تبدیل شود. حال تاریخچه پدیدآمدن همبرگر هرچه که باشد و هرکس که نخستین بار این خلاقیت را انجام داده باشد در اخر این نوع ساندویچ خیلی سریع در بین مردم محبوبیت زیادی پیدا کرد. در سال 1904 همبرگر به شکل جدی در نمایشگاه سنت لوئیس عرضه شد و در سال 1916 اندرسون که سرآشپز سرشناس کانزاسی است نان مخصوص این ساندویچ را خلق کرد. 5 سال بعد والتر اندرسون رستورانی بنام وایت کاسل را تاسیس کرد و بدین گونه نخستین رستوران زنجیره ای مختص ساندویچ همبرگر در سراسر دنیا پدید آمد.

تاریخچه ساندویچ همبرگر

محبوبیت جهانی ساندویچ همبرگر

حدود یک قرن پس از گذشت این داستان ها، این غذا به برجستگی و محبوبیت جهانی رسید و اکنون در تمامی کشور های موجود در جهان سرو می شود. مدل های بی نهایتی از این ساندویچ پدید آمده و رستوران های بزرگ بسیاری مانند مک دونالد به سرو تخصصی آن مشغول هستند. فقط در کشور آمریکا سالیانه در حدود پنجاه میلیارد برگر به مصرف می رسد؛ به بیان دیگر هر فرد آمریکایی به طور میانگین در طول هفته 3 عدد ساندویچ همبرگر می خورد. تمامی این زیرساخت ها باعث شدند تا این نوع فست فود در جایگاه غذای ملیتی ایالات متحده تبدیل شود. همبرگر چهل درصد از جمع ساندویچ های به فروش رسیده و بیشتر از هفتاد درصد گوشت مصرف شده در رستوران ها را به خودش اختصاص داده است. هرچند که در طول جنگ جهانی اول کوشش هایی به جهت تغییر دادن اسم این غذا و از بین بردن نام هامبورگ از آن صورت گرفت، اما همچنان تمام دنیا و جهان این فست فود لذیذ را به تحت عنوان همبرگر می شناسند. ناگفته نماند در حالی که این ساندویچ با استیک هامبورگی نخستین تفاوت های بنیادین دارد اما هنوز هم نام هامبورگ را به دنبال خود دارد و به این نام مشهور است.

تاریخچه ساندویچ همبرگر

کلام پایانی

موارد گفته شده فقط گوشه ای از تاریخ پرشور و هیجان همبرگر است. غذایی که افراد زیادی خود را پدید آورنده آن می دانند و روایت ها و نقل قول های زیادی نیز به همرا دارد. اما هر آنچه که وجود دارد این غذای محبوب امروزه در دسترس همه مردم جهان می باشد و با فرهنگ های آنها آمیخته شده و در هر کشوری مدل خاصی از آن متناسب با ذائقه شهروندان آن کشور ارائه می شود.
احتمالا این مدل فست فود بهترین غذای فست فودی قرن باشد، تاریخچه ساندویچ همبرگر هیچگاه از ذهن ها پاک نخواهد شد.

برچسب ها:
اعطای نمایندگی انواع سرمایه گذاری برندسازی برند سازی برندسازی پوشاک برند پوشاک برندینگ برندینگ رستوران برندینگ شخصی راه اندازی راه اندازی برند راه اندازی رستوران راه اندازی فست فود راه اندازی کسب وکار راه اندازی کسب و کار راه اندازی کسب و کار جدید رستوران رستوران داری سرمایه سرمایه گذاری سرمایه گذاری در کار شرکت های اعطای نمایندگی صنعت غذا صنعت غذایی صنعت فست فود طرح کسب و کار غذاهای ایرانی فرنچایز فرنچایز رستران فرنچایز رستوران فست فود قرارداد مواد غذایی نمایندگی، فرنچایز کارآفرین کارآفرینی کارافرینی کار در منزل کسب و کار کسب و کار،راه اندازی کسب و کار کسب و کار اینترنتی کسب و کار تولیدی کسب و کار جدید کسب و کار خانگی کسب و کار کوچک