گفت و گو با بهروز فروتن، پدر صنعت غذای ایران

اخبار برندنیوزویژه

در طی نمایشگاه فرنچایزی که در نمایشگاه بین المللی برگزار می شد، گروه برندینگ و فرنچایز بابک بختیاری پذیرای مهمان های بسیاری از داخل و خارج کشور اعم از اساتید، مدیران و روئسای دانشگاه ها بودند.

یکی از این مهمانان بزرگوار و گرانقدر پدر صنعت غذای ایران، آقای بهروز فروتن بودند که موسس و مدیرعامل محصولات غذایی بهروز نیز هستند.

گفت و گویی که از طریق Franchise world با آقای فروتن داشتیم با یک سخن بسیار زیبا از ایشان شروع شد که می فرمایند:

_انسان های خوب انرژی ساز اند. اگر شما انرژی خوبی داشته باشید کائنات نیز به کمک شما می آیند. خواه ناخواه بدی می آید، ما باید بدی را برطرف کنیم. زمانی که خوبی میکنیم این انرژی های مثبت اند که در مقابل بدی ها کارساز می شوند.

ایشان در ادامه درباره ی دیدگاه خود راجع به ماحصل آن چه در طی این شصت سال تلاششان به دست آوردند این گونه عنوان کردند:

_در صنعت اصولا کسانی که عاشق اند خسته نمی شوند.

ایشان با تشبیه بسیار زیبایی که به کار بردند ادامه دادند:

_زمانی که من عاشق هستم و معشوقم را می بینم برایم وقت و زمان مطرح نیست. خستگی برای کسانی ست که از این کار بیزار باشند اما عاشقان هیچ وقت بیزار نمی شوند.

من در این شصت و اندی سال کار کردن هیچ گاه احساس خستگی نکرده ام، البته چرا خستگی جسمانی بوده است اما خستگی روحی هرگز.

ایشان به نکته ی قابل توجهی اشاره می کنند که هیچگاه پشیمانی نداشتند زیرا اگر کاری به سرانجام رسد نتیجه ی کارشان را گرفته اند و پیروزی شیرین بدست آورده اند اما اگر کاری به نتیجه نرسد تجربه ای ارزشمند به دست آمده و این تجربه پلی ست برای تفکر آینده.

در ادامه ی این گپ و گفت شیرین با آقای فروتن، ایشان فرنچایز را از دیدگاه بابک بختیاری این گونه دیدند:

_فرنچایزی که امروزه به صورت متداول جریان دارد بی شک یکی از ارکان اصلی آن درباره ی آقای بابک بختیاری است. به جرئت می توان گفت ایشان یکی از مبتکرین این صنعت هستند و همچنین پیش قرآول و نامبر وان این صنعت شدند و صد البته که به سادگی این اتفاق نیوفتاده است و با موانع و مخالفان بسیاری نیز رو به رو شده است.

انسان های هدفمند زمانی که به یک هدف خود می رسند بدون وقت تلف کردن سراغ هدف بالاتری می روند؛ این یک اندیشه ی پویا است، اندیشه ی متوقف در جا می زند و تمام، به عبارتی دیگر کسانی که عاشق اند همیشه به دیدن یار می روند.

فرنچایز در بابک بختیاری یعنی روزنه ای تازه در اندیشه و زمان که می تواند به عموم مردم این باور و امید را بدهد که برای خواستن، هیچ وقت دیر نیست.

این چیزیست  که من می توانم در مورد بابک بختیاری به شما بگویم.

توصیف بسیار زیبایی که اقای فروتن از بابک بختیاری ارائه دادند باعث شد تا گزارشگر Franchise world به حقیقتی اشاره کند که خود آقای فروتن یک اسطوره و یک الگو در صنعت غذا هستند.

اقای فروتن با تبسمی در جوابشان فرمودند:

_من بنیانگذار این صنعت هستم اما چند سالی ست بنا به دلایلی آن را واگذار کردم اما همچنان پیگیر صنعت غذا هستم.

من سعی می کنم تمام آنچه که در طول این مدت ۶۰ سال، که قسمتی از آن در مورد غذا است، به درستی و راستی و به صداقت و به امانت در اختیار دیگران بگذارم.

ما همه در یک خط زنجیر هستید که اگر این زنجیر را پیوند دهیم گوینده ایم، اما اگر قرار باشد که برای خودمان نگه داریم در واقع اندیشه انسانی نداریم.

ایشان در کمال تواضع ادامه می دهند:

_من اینگونه نیستم البته شاید بسیار کم این طور باشم اما انسان های وارسته سعی می کنند آن چه می آموزند را به درستی در اختیار دیگران قرار دهند.

ایشان این زنجیر را به مشعل المپیک تشبیه می کنند که با کمک یکدیگر سرانجام آن مشعل نهایی را روشن و شعله ور می کنند.

ادامه می دهند:

_ این تفکر را نه تنها در صنعت غذا بلکه در هر صنعت دیگری نیز باید به کار برد، اگر این دانش و تجربیات را در اختیار دیگری گذاشتی یعنی گویندگی خودت را اثبات کردی در غیر اینصورت می شود حجله ای که با طلوع و غروب تو کار تمام می شود.

اما در تفکر نوین انتقال تجربه، تکنولوژی و مفاهیم کاری می تواند پیوستگی تو را از روش گذشته به حال و به آینده متصل کند.

با نزدیک شدن به پایان این گپ و گفت شیرین با آقای فروتن سوالی بسیار مهم مطرح می شود که در صنعت غذا و دارو تنها بحث دانش و تکنولوژی مطرح نیست بلکه مبحثی بسیار مهم، حیاتی و انسانی این وسط مطرح می شود و آن این است که باید چه چیز درست و سالمی برای انسان ها تهیه و تولید کنیم؟

آقای فروتن پاسخ این سوال را این گونه بیان می کنند:

_ اگر می‌خواهیم در این صنعت موفق باشیم باید به این نکته مهم بسیار دقت کنید که دارو یک امر پزشکی است و علم بر آن حاکم است، اما در بحث صنعت غذا و کشاورزی این علاقه است که بر آن حاکم است و باید دید که جامعه نیازمند و خواهان چه چیزهایی است.

ایشان ادامه صحبتشان را با مثالی جذاب و خوشمزه ادامه می دهند:

_ برای مثال در مورد سس مایونز که در ایران، در آن سال های قبل، به تازگی تولیدش شروع شده بود، تنها سه کارخانه مواد غذایی بودند که آن را تولید می کردند؛ اولی دیاموند، دومی مهرام و مورد سوم بهروز بود.

اما امروزه بیش از 600 برند سس ماینز را تهیه و تولید می کنند.

اتفاق جالبی که امروزه افتاده است این است که حدود 40 سال پیش جمع تمامی کارخانه های صنایع غذایی حتی با آن کارخانه هایی که دیگر کار نمی کردند به 600 عدد می رسد اما در حال حاضر بیش از 12000 عدد کارخانه ی صنایع غذایی در ایران وجود دارد و این تنوع نشانگر آن است که ما به خواست و سلیقه ی مردم سرزمینمان احترام می گذاریم.

گپ و گفت شیرینمان با اقای بهروز فروتن آنقدر دلنشین بود که متوجه گذر زمان نشدیم.

خوشبختانه Franchise world این سعادت را داشت که توانستیم امروز در خدمت ایشان باشیم و از تجربیات و سخنان ارزشمند آقای بهروز فروتن بهره مند شویم.

با امید سلامتی و تندرستی و موفقیت های روز افزون برای اقای بهروز فروتن این گفت و گو را به پایان می رسانیم.

خبرنگار: مهناز بحروجی

سردبیر و ویراستار: سیما باباپور

 

بابک بختیاری و بهروز فروتن

بهروز فروتن

بهروز فروتن

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارسال نظر