واکنش شرکتهای فرنچایز مطرح جهان نسبت به بحران کرونا

برندهای خارجی

پس از آنکه ویروس کرونا پایش را از چین فراتر گذاشته و بسیاری از مشاغل از جمله خرده فروشان در اقصی نقاط جهان را تحت تاثیر قرار داد بسیاری از این بیزینسهای فرانچایز یا به اصطلاح زنجیره ای بزرگ از جمله رستورانهای زنجیرهای، برندهای لوکس و صنعت پوشاک و سایر شرکتهای بین المللی ناچار شده اند فروشگاههای خود را در مناطق آسیب دیده تعطیل کنند، به کارکنان بیمار و نگران رسیدگی و برای مشکلاتی که در زنجیره تامین به وجود آمده، راه حل پیدا کنند. سوالی که این روزها بسیاری از شرکتها از خبرنگاران میشنوند این است: «باچه مشکلاتی روبرو هستید؟» یا «برای مقابله با این ویروس فراگیر، چه چاره ای اندیشیده اید؟» با هم نگاهی می اندازیم به آنچه در صنایع مختلف در گوشه و کنار جهان اتفاق افتاده است.

اقدامات شرکت های فرانچایز

واکنش (Mcdonald’s)مک دونالد نسبت به بحران کرونا چگونه بوده است؟

75 درصد رستورانهای مک دونالد در سراسر جهان، هنوز باز هستند، به جز تمام شعبه های فرانسه، اسپانیا، بریتانیا و ایتالیا. کارکنان این غول فست فود در سراسر دنیا، از همان ابتدای شیوع کرونا از شرکت خواستند که سیاستهای مرخصی استعلاجی خود را تغییر دهد و در صورت تعطیلی فروشگاهها، آموزشهای بهداشتی لازم را در اختیارشان قرار داده و حقوقشان را پرداخت کنند. سخنگوی این شرکت در اوایل شیوع ویروس به وبسایت بیزنس اینسایدر گفت: «ما از کارکنانی که بیمار هستند انتظار داریم که در خانه بمانند. گرچه سیاستها، بسته به ایالت و مالک هر رستوران، فرق دارد اما مک دونالد تصمیم گرفته که به کارکنان بخشهای تحت مالکیت شرکت که باید قرنطینه شوند، مرخصی با حقوق اعطا کند،با این وجود، جمعی از کارکنان این رستورانها در برخی ایالتها دست به اعتصاب و اعتراض زدند. آنها خواستار تجهیزات حفاظتی و پرداخت حقوق بیشتر به دلیل کار در شرایط پرخطر هستند این شرکت، همایش جهانی خود را که قرار بود در اورلاندو برگزار شود، لغو کرده و به جایش، همه مدیران اجرایی و بخشها از طریق اینترنت، کنار یکدیگر جمع شدند.

اقدامات مک دونالد در دوران کرونا

واکنش (WALLMART) وال مارت در دوران کرونا

پس از اینکه تست کرونای یکی از کارکنان وال مارت در «کنتاکی» مثبت اعلام شد، مدیران این شرکت، یک قانون جدید برای مرخصی اضطراری تعیین کردند و آن را به تمامی کارکنان فروشگاههای این شرکت در آمریکا ابلاغ کردند. در تاریخ دهم مارس، این شرکت به همه کارکنانش در آمریکا ایمیلی فرستاد و اعلام کرد که هر کس به ویروس کرونا مبتلا شده، تا ۲ هفته مرخصی با حقوق دریافت میکند.پس از آنکه دو تن از کارکنان این شرکت در منطقه شیکاگو بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند، آنها اقدامات جدیدی در راستای کنترل بیماری در فروشگاه انجام دادند، از جمله استخدام نیروهایی برای نظافت بیشتر و ضدعفونی سطوح هر دو نفر، دارای بیماریهای زمینه ای بوده و هنوز مشخص نشده که در محل کار به بیماری مبتلا شده اند یا خارج از آن گرفتار آن شده اند. برادر یکی از جانباختگان، علیه والمارت شکایت کرده و مرگ برادرش را، ناشی از بی توجهی مدیران نسبت به خطرات کرونا و تعلل در اقدامات پیشگیرانه میداند. دفتر مرکزی این شرکت نیز اخیرا اعلام کرد که برای جلوگیری از گسترش کرونا، سیاستهای جدیدی در تمامی فروشگاههای این شرکت در آمریکا اعمال میشود. تعداد مشتریانی که اجازه دارند وارد هر فرشگاه شوند، محدود شده و 2 درصد ظرفیت هر فروشگاه می توانند وارد شوند، حال فقط یک ورودی دارد و بقیه ورودی ها بسته اند. آنها به همراه چند فروشگاه زنجیره ای دیگر، طرح راهروهای یکطرفه را نیز آزمایش میکنند.

اقدامات وال مارت در دوران کرونا

واکنش (Macy’s)میسیز در دوران کرونایی

ماه گذشته، «پائوال پرایس»، مدیر ارشد مالی شرکت در صحبتی با سرمایه گذاران گفت: «گرچه هنوز برای بررسی تاثیرات ویروس، خیلی زود است اما انتظار می رود شاهد کاهش فروش بین المللی و تاخیر در واردات محصولات از چین باشیم. جف جنت، مدیر ارشد اجرایی این شرکت نیز طی این گفتگو اعلام کرد این شرکت حائل سیاست هایی مثل «ساعات کاری انعطاف پذیر» را دوباره اعمال میکند. این سیاستها اولین بار بعد از اپیدمی «سارس» در سال ۲۰۰۲ وضع شدند. پس از حدود دو هفته، به دلیل بحرانی تر شدن شرایط، این شرکت اعلام کرد «بخش اعظمی» از کارکنان خود را به مرخصی خواهد فرستاد. آنها در بیانیهای اعالم کردند: «کسب وکار آنلاین همچنان برقرار خواهد بود اما تمام فروشگاهها بسته خواهند شد.» این شرکت برای ایجاد «انعطاف پذیری مالی» یک سری اقدامات انجام داده است، از جمله توقف استخدام و هزینه ها، توقف صرف سرمایه، لغو بعضی سفارشها، افزایش بازه پرداختها و تعلیق سود سهام. افرادی که مشمول خدمات درمانی بوده اند، دست کم تا آخر ماه می، تحت پوشش قرار خواهند داشت. اخیرا در خبرها اعالم شد که پائوال پرایس به زودی از مقام خود استعفا خواهد داد اما تا زمانی که جانشینی برایش انتخاب شود، همچنان به همکاری با این شرکت ادامه خواهد داد.

 اقدامات شرکت یام برندز در دوران کرونا

صاحب امتیاز کی اف سی ،تاکوبل،پیتزا هات در ماه فوریه، ارزش سهام شرکتهای «یام برندز» که مالک شرکتهای کی اف سی، پیتزا هات، تاکو بل و وین گاستریت است، به دلیل شیوع کرونا و البته دلیل دیگر حدود 15 /6 درصد سقوط کرد. یام چاینا» که قبلا زیر مجموعه یام برندز بود و در سال 2016 از آن جدا شد، در شانگهای مستقر است. و حق انحصاری مدیریت شعبه های کی اف سی، تاکو بل و پیتزا هات در چین را دارد. در گزارش درآمد اخیر این شرکت، مدیر ارشد اجرایی آن گفت شیوع ویروس کرونا که دقیقا با سال نو چینی همزمان بود، اختلالات قابل توجهی در کسب و کارشان ایجاد کرد، به دلیل تعطیلی بعضی رستورانها و کاهش ساعات کار بقیه، او در ادامه توضیح داد که محدودیتهای مسافرتی، عدم برگزاری جشنها و کاهش ساعات کار نیز مشکل ساز بوده اند. او در مصاحبه ای گفته بود: «حال برای خدمات رسانی بهتر به مشتریان و محافظت از کارکنانمان، طرحی را اجرا کردیم تحت عنوان تحویل بدون تماس، که شدیدا مورد استقبال مشتریان قرار گرفته. همچنین تمهیداتی مثل سفارش آنلاین، خرید آنلاین اما برداشت حضوری و خدمات بدون تماس را اجرا کرده ایم که نتایج اولیه آن، امیدبخش به معنای این است که شما محصولات-store Pickup بوده خرید آنلاین و برداشت حضوری یا مورد نظر خود را از طریق اینترنت سفارش دهید و مبلغ آن را پرداخت کنید. سپس به فروشگاه میرود و محصولات را برمیدارید. کی اف سی و پیتزا هات برای آنکه همچنان درآمد داشته باشند، چند خط کسب و کار جدید را امتحان میکنند، از جمله خدمات کترینگ و تحویل مواد غذایی خام به مشتری به همراه دستور پخت دقیق برای پخت در خانه اما حالا که شرایط در چین رو به بهبود رفته، این فست فودها در حال بازگشایی هستند.

اقدامات شرکت یام برندز در دوره کرونا

 اقدامات استارباکس در دوران کرونا

کوین جانسون، مدیرعامل شرکت آمریکایی استارباکس در گفتگویی با پایگاه خبری سیانبیسی گفت که شرکت به کارکنان خود گفته است که فارغ از حضور یا حضور نیافتن آنها در محل کار، حقوقشان را پرداخت خواهند کرد. وی افزود:«میخواهم بدانید که در استارباکس، هرگز نباید مجبور باشید بین کار کردن و مراقبت از خود، یکی را انتخاب کنید.» این شرکت نیز مثل والمارت، طی ماه گذشته با ایجاد تغییراتی در سیاستهای خود، اعلام کرد به کارکنانی که نیاز به قرنطینه دارند، مبلغی تحت عنوان «هزینه سانحه» پرداخت میکند. این شرکت به دنبال تغییر رویه در ارائه خدمات خود است و در این مدت، محصولات خود را به صورت بیرون بر یا تحویل درب خانه مشتریان به فروش میرسانند. به این صورت، کافه ها و بخش هایی از شعبه ها تعطیل می شوند و بر این شیوه جدید کسب و کار تمرکز کند. جانسون در ادامه گفت: البته ما در چین 9 هفته با این بحران دست به گریبان بودیم. در آن 9 هفته، به نحوی سناریوی کرونا و منحنی فراگیری آن را آموختیم. آموختیم که پس از تعطیل کردن شعبه های استارباکس، واکنش مشتریان چه خواهد بود و پس از بازگشایی چه رفتاری خواهند داشت. بنابراین، زمانی که کرونا در ایالت متحده گسترش یافت، ما تجربه چین را با خود داشتیم. امروز تمام شعب استارباکس مانند گذشته فعالیت خود را در چین آغاز کرده اند.

اقدامات استارباکس در دوران کرونا

چند هفته پیش در آمریکا، یکی از کارکنان این شرکت در سیاتل بیمار شد که معلوم شد کرونا گرفته است. چند نفر دیگر نیز با علائم مشابه کرونا، محل کار را ترک کردند. این شرکت در راستای ارتقای قوانین بهداشتی، استفاده از لیوانهای چند بار مصرف را ممنوع کرد، کارکنان را ملزم کرد تا از ماسک استفاده کنند، استفاده از لیوانهای شخصی را برای مشتریان، موقتا ممنوع کرد، کافه ها و فضاهای نشستن بسته شد و فروشگاهها در نقاط پر رفت و آمد، تعطیل شدند. اما خدمات در نقاط نزدیک بیمارستانها و مراکز درمانی همچنان ادامه داشت. اما کارکنان به این تصمیم رضایت ندادند. آنها می گفتند: «بسیاری از کافه های ما نزدیک بیمارستانها هستند. گرچه سیاستهای جدیدی اعمال شده، اما ریسک ابتلای ما به ویروس همچنان بالاست.» آنها امضا جمع آوری کردند و از مدیران خواستند تا کافه های آنجا تعطیل شوند. سرانجام این شرکت اعلام کرد تمام کافه های شرکت در آمریکا و کانادا تا اطلاع ثانوی تعطیل میشوند و  خدمات محدود میشود به دو روش

 ۱. خرید از داخل ماشین از اقدامات استارباکس

خرید پنجرهای در این روش، شما که پشت فرمان یا سرنشین خودرو هستید، کنار یکی از مغازه های کنار جاده ای توقف میکنید، سفارش می دهید و آن را تحویل میگیرید، بدون نیاز به پیاده شدن از ماشین چیزی شبیه پرداخت عوارض است.

2.آزادراهها از اقدامات استارباکس

سفارش آنلاین و تحویل از طریق تاکسیهای اینترنتی، البته کوین جانسون در مصاحبه ای دیگر گفته است: خدمات سرو قهوه در نواحی نزدیک بیمارستانها و مراکز درمانی، همچنان برقرار خواهد بود. گرچه در مواقع بحرانی، دولت از رستوران هایی که فست فود و نوشیدنی سرو می کنند میخواهد که باز بمانند، اما او گفت: «بیایید واقع بین باشیم. قهوه، کالای ضروری نیست.

اقدامات آدیداس در دوران کرونا

اقدامات آدیداس در دوران کرونا شامل چه مواردی بوده است؟

پس از شیوع کرونا در چین، فروش این شرکت و چند شرکت مشابه در این کشور و سپس در کشورهای اطراف، از جمله کره جنوبی و ژاپن به شدت کاهش یافت. پس از ورود ویروس به اروپا و آمریکا، آدیداس نیز تمام فروشگاههای خود را در این مناطق تعطیل اعلام کرد. به علاوه، این روزها بسیاری از رویدادهای ورزشی یا به تعویق افتاده اند یا لغو شده اند یا بدون تماشاگر برگزار میشوند. و همه این اتفاقات، ضربه بسیاری به این شرکتها وارد کرده است. اما آدیداس می گوید: سلامتی و امنیت کارکنان، مشتریان و شرکا، مهمترین اولویت ماست. کارکنان این شرکت که به خاطر بسته شدن فروشگاهها مجبور به خانه نشینی شده اند، حقوق خود را طبق روال قبل دریافت خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارسال نظر