کار آفرینی؛نقشه راه و مدیریت کسب و کار

کار آفرینی و ایجاد کسب وکار ارزشمندترین کاری است که می توان انجام داد زیرا علاوه بر کسب منافع مالی برای شخص امکان اشتغال برای افراد بسیاری را نیز فراهم می کند.
بسیاری از افراد بارها و بارها به ایجاد کسب و کار خود فکر کرده اند.و قصد راه اندازی ایده خود را داشته اند . اما تعداد کمی موفق می شوند که این مسیر پر فراز و نشیب را طی کرده و موفق شوند. یکی از دلایلی که باعث می شود نتوان در این راه به موفقیت رسید عدم آگاهی از مقدمات و اصول اولیه این کار می باشد.
کار آفرینی
در این مقاله سعی خواهیم کرد شمار را با چک لیستی از مراحل کار آفرینی و ایجاد کسب و کارتان آشنا کنیم:

1. پیدا کردن ایده
2. مشخص کردن نام برند
3. ایجاد طرح کسب و کار
4. ثبت قانونی کسب و کار
5. انتخاب ساختار تجاری برای کسب و کار
6. یافتن منبع مالی مطمئن
7. انتخاب محل کسب و کار
8. ایجاد حساب بانکی مخصوص کسب و کار
9. بیمه کردن کسب و کار
10. تیم سازی و تشکیل یک تیم حرفه‌ای
11. بازاریابی، مهم‌ترین ابزار هر کسب و کار

در ادامه به بررسی چک لیست بالا می پردازیم.

1- پیدا کردن ایده :

ایده به مجموعه‌ای از تراوشات ذهنی گفته می‌شود که راهکاری برای حل مسأله باشند. و یا ایده یک تجسم یا تصور ذهنی برای دستیابی به هدف (اهداف) مشخص است.

معمولا ایده های کار آفرینی در مورد محصولات و خدمات هستند و لزوما تمام ایده های که به موفقیت رسیده اند از ابتدا کامل و دقیق نبوده اند.

سه قدم برای یافتن ایده مناسب

– ایده ای که به ذهنتان رسیده را روی کاغذ بیاورید: برای شروع کار ایده هایتان را روی کاغذ بنویسید حتی اگر به نظرتان غیرممکن یا احمقانه باشد .
نکته مهم این است که فقط به شکل سطحی نباید به این موارد نگاه کنید. باید زمان بگذارید، عمیقا فکر کنید تا حداقل برای هرکدام 5 مورد بنویسید
هر نقطه قوت، فعالیت و علاقه می‌تواند شاخه‌ها و زیر دسته‌های بسیاری داشته باشد. هر چقدر بیشتر بنویسید بهتر است.
کسب وکارها را بررسی کنید : شروع به تحقیق کنید که در حال حاضر چه کسانی این کارها را انجام می دهند و یا چه کسب وکارهایی با این ایده کار آفرینی وجود دارند.
– با سایرین صحبت و مشورت کنید : بعد از پیدا کردن ایده و تکمیل تحقیقات زمانی که متوجه شدید ایده قابل پیاده سازی می باشد با سایرین صحبت کنید تا تجربیات آنها را هم بدست آورید.

2- مشخص کردن نام برند :

مهم ترین چیزی که برای انتخاب نام برندتان باید در نظر بگیرید این است که باید منحصر به فرد باشد و قادر باشید روی نام تجاریتان سرمایه گذاری کنید و لزوما در نظر بگیرید که بعد از گذشت مدتی از فعالیتتان به فکر تغیر آن نباشید زیرا عملا تجربه و تلاشهای زیادی که داشته اید را دور ریخته اید. البته برای انتخاب این مرحله می توانید از متخصصین هم کمک بگیرید.
3- ایجاد طرح کسب وکار : نوشتن یک طرح توجیهی کسب وکار و یا بیزنس پلن واضح و قانع کننده می تواند نقشه راه را برای شما مشخص نماید. برای ایجادِ طرحِ کسب و کار، شما باید قسمت‌های مختلف و ویژگی‌های کسب و کار خود را بشناسید، آن‌ها را بررسی کنید و برای هر کدام برنامه‌ریزی نمایید.طرح کسب و کار قسمت‌های گوناگونی مانند: نام برند تجاری، اهداف برند، ، مدیریت نیروها، محصول ها و خدمات قابل ارائه، مشخص کردن بازار هدف، دسته‌بندی مشتریان، استراتژی‌های بازاریابی، اهداف بازاریابی و فروش، طرح‌های مالی شامل کانال‌های ورودی و خروجی سرمایه، روش‌های تولید و تمام زیر و بم یک کسب و کار می‌باشد.

کار آفرینی
4- ثبت قانونی کسب وکار :

گرفتن مجوز از نهادهای مختلف قانونی از این جهت مهم است که فعالیت شما تحت یه قالب و چهارچوب مشخص قرار میگیرد که می توانید در صورت لزوم از حمایت های قانونی لازم برخوردار شوید.

مجوزهای کسب وکار به دو دسته تقسیم می شوند:

– مجوزهای خاص :

در واقع مجوزهایی است که برای یک سری مشاغل خاص مورد استفاده قرار می گیرد و نیاز به تخصص دارد مثل پروانه وکالت، پروانه پزشکی، پروانه ای که برای کارشناسان دادگستری صادر می‌شود.پروانه های خاص هستند که نهادهای مختلفی نسبت به صدور آن از طریق ازماییدن یا مراحل دیگر اقدام می کنند.

– مجوزهای عام :

مجوزی است که هر فرد در هر کجای ایران یا با هر مدرک تحصیلی که می خواهد کسب و کاری را راه بیاندازد که نیاز به مدرک خاصی ندارد و مقررات آن در قانون نظام صنفی ذکر شده است.

5- انتخاب ساختار تجاری برای کار آفرینی÷:

متداول ترین ساختارهای تجاری عبارتند از مالکیت انحصاری – مشارکت شرکت با مسئولیت محدود و چند نوع مختلف شرکت – شرکت استاندارد – شرکت تجاری کوچک و شرکت سود
انتخاب شما برای ساختار مناسب شرکت به میزان مالیات پرداختی – سطح ریسک یا بدهی به دارای های شخصی ما و توانایی شما در جمع آوری پول تاثیر میگذارد.

6- یافتن منبع مالی مطمئن :

کار آفرینی

بسیاری از افراد برای راه اندازی کسب وکارشان بیشتر روی سرمایه شخصی – پس انداز و یا حتی وام حساب می کنند . ولی باید یادآور شد که با ایجاد یک طرح کسب وکار می توان سرمایه اولیه برای راه اندازی را برآورد و به دنبال آن منابع مالی مورد نیاز را تامین کرد.
وام خود اشتغالی – سرمایه گذار خصوصی – سرمایه گذار عمومی – جلب حمایت خیریه ها هم بخشی از راهای تامین منابع مالی می باشند.

7- ایجاد حساب بانکی مخصوص کار آفرینی:

بهتر است که در همان ابتدای کار با ایجاد حساب بانکی جداگانه مدیریت بهتری روی گردش مالی تجارت خود داشته باشید.

8- انتخاب محل کسب و کار:

مکان یابی یعنی انتخاب محل مناسب برای ایجاد کسب و کار، با در نظر گرفتن شرایط بهینه؛
چه بخواهید یک کسب و کار سنتی راه اندازی کنید ویا اینترنتی باید محل انتخابی شما به گونه ای باشد که قوانین کار – قوانین مالیاتی و تجاری و قوانین منطقه ای و مقررات زیست محیطی و پتانسیل رشد را داشته باشد.

9- بیمه کردن کسب و کار :

فرقی نمی کند که کسب وکار شما چه اندازه بزرگ ویا کوچک است بیمه کردن به محافظت از آن و سرمایه های شما کمک می کند. که با توجه به نوع کسب و کارتان بیمه های مختلف الزامی است که کاربردی ترین نوع بیمه در ایران بیمه حوادث و کارمندان می باشد.

کار آفرینی
10- تیم سازی و تشکیل یک تیم حرفه ای:

قرار گرفتن در کنار یک تیم متخصص و ماهر می تواند شما را در مسیر توسعه کسب و کارتان کمک کند. ما به تنهایی می توانیم کارهای کوچکی انجام دهیم اما با همکاری هم می توانیم تغییرات بزرگی به وجود آوریم.

11- بازاریابی مهم ترین ابزار هر کار آفرینی:

بازاریابی بیشتر از هرزمان دیگری در مطرح نمودن کسب و کار شما اهمیت دارد. استراتژی های بازاریابی کسب وکار با روند مصرفی مخاطبان و البته تکنولوژی روز تغییر می کند . و به این خاطر تمامی مشاغل به یک استراتژی بازاریابی که به خوبی برنامه ریزی شده باشد و نقاط عطف آن مشخص باشد نیاز دارند.

برچسب ها:
اخذ نمایندگی اعطای نمایندگی انواع سرمایه گذاری بازاریابی برندسازی برند سازی برندسازی پوشاک برند پوشاک برندینگ برندینگ رستوران برندینگ شخصی تجهیزات فست فود راه اندازی راه اندازی برند راه اندازی رستوران راه اندازی سفره خانه سنتی راه اندازی فست فود راه اندازی کسب و کار راه اندازی کسب و کار جدید رستوران داری سرمایه سرمایه گذاری سرمایه گذاری در کار صنعت غذا صنعت غذایی صنعت فست فود غذاهای ایرانی فرنچایز فرنچایز رستران فرنچایز رستوران فست فود فست فود زنجیره ای قرارداد مواد غذایی نمایندگی، فرنچایز کارآفرین کارآفرینی کارافرینی کار در منزل کسب و کار کسب و کار،راه اندازی کسب و کار کسب و کار اینترنتی کسب و کار تولیدی کسب و کار مواد غذایی کسب و کار کوچک