فرنچایز کسب و کار و چگونگی کارکرد آن

مفهوم کسب و کار و فرنچایز چیست؟

حق امتیازی که طرف فرنچایزر یا صاحب امتیاز به طرف فرنچایزی یا امتیاز گیرنده اعطا می کند تا به دانش ها،فرآیند ها و علائم تجاری اختصاصی کسب و کار صاحب امتیاز دسترسی داشته باشد.
در ازای دریافت مجوز یا حق فرنچایز از صاحب امتیاز، فرنچایزی معمولا هزینه اول راه اندازی و صدور مجوز سالانه را به فرنچایزر می دهد.
کسب و کار و فرنچایز به نوعی حق امتیاز و مجوز برای استفاده از برند دیگران تعریف می شود.
فرنچایز یک شبکه ارتباطی بین کسب و کارهای مستقل کوچک می باشد، که به هر یک از این کسب و کارهای کوچک اجازه می دهد که تحت عنوان یک نام بازرگانی مشترک و یک هویت مشترک فعالیت کنند و همه از یک متد موفق و تست شده و بازاریابی مشترک بهره گیری کنند.

شعب

انواع کسب و کار و فرنچایز و تعریف آن ها

دو نوع متفاوت از روابط حق امتیازی وجود دارد،

۱- فرنچایز با فرمت تجاری

این نوع از انواع بیشتر شناخته شده است.در یک فرنچایز تجاری صاحب امتیاز نه تنها نام تجاری و محصولات و خدمات خود بلکه یک سیستم کامل برای اداره تجارت در اختیار شرکت امتیاز گیرنده قرار می دهد.

۲- فرنچایز با فرمت سنتی

فرنچایز سنتی یا همان همکاری در توزیع کالا کمتر به صورت فرنچایز شناخته می شود در کل فروش بیشتر در این نوع کسب و کار مد نظر است.

کسب و کار فرنچایز چگونه کار می کند؟

هنگامی که یک تجارت بخواهد سهم خود را در بازار افزایش دهد یا دامنه جغرافیایی خود را با هزینه کم افزایش دهد ممکن است برای محصول و نام برند خود از متد فرنچایز استفاده نماید، به این معنا که محصولات و خدمات خود را به شکل یک حق امتیاز برای خریداران احتمالی به فروش میگذارد و خریداران حق امتیاز به طی کردن مراحل اخذ نمایندگی از برند تجاری آن ها استفاده میکنند. این روش یک روش بسیار محبوب برای افرادی است که تازه کار خود را شروع کرده اند، مخصوصا برای کسانی که مایل به فعالیت در صنعت های کاملا رقابتی مانند فست فود هستند.

اصول و مقررات در این نوع از کسب و کار به چه شکل است؟

قرار داد های فرنچایز برای هر یک از شرکت های حقوقی متفاوت است.
به طور معمول در این قراردادها باید سه نوع پرداخت به امتیاز دهنده انجام شود.
اول امتیاز گیرنده باید حق استفاده از برند را به صورت پرداخت اولیه خریداری کند؛
ثانیا صاحب امتیاز معمولا هزینه ای مشخص را برای اموزش، تجهیزات یا خدمات مشاوره تجاری را از امتیاز گیرنده دریافت می نماید.
سر انجام صاحب امتیاز حق امتیاز خود را به صورت یک عدد ثابت یا درصدی از فروش خریدار حق امتیاز را به صورت سالیانه دریافت می نماید. البته قوانین و شکل قراردادهای فرنچایزی بین المللی و در کشور های دیگر متفاوت است.

مزایا و معایب احتمالی این نوع بیزنس چیست؟

فرنچایز

سرمایه گذاری در فرنچایز مزایای بسیار و همچنین اشکالاتی هم دارد.
یکی از مزایای بزرگ خرید حق امتیاز از کسب و کارها این است که شما به نام برند یک تجارت شناخته شده دسترسی دارید. به این صورت به سرعت میتوانید به درصد فروش بالایی دست پیدا کنید. در این شرایط دیگر نیاز نخواهید داشت که منابع باارزش خود مانند سرمایه و زمان را برای معرفی خود به مشتریان صرف کنید.
از مزیت های دیگر این متد میتوان به امنیت آن اشاره کرد. برای کسب و کار های تحت پوشش فرنچایز نوعی کاهش ریسک و امنیت را به همراه دارد. شما از آزادی ای را که به عنوان صاحب یک کسب و کار مستقل دارید چشم میپوشید تا تبدیل به یک عضو از یک گروه بزرگ شوید که به همراه یکدیگر یک کسب و کار را جلو میبرید و دیگر نیازی نیست که خودتان را نگران روش های موثر برای کسب و کارکنید، چرا که یک سیستم از قبل مطالع شده و آزمایش شده از طرف هماهنگ کننده در اختیار شما قرار میگیرد.

معایب فرنچایز

از معایب فرنچایز میتوان به هزینه های سنگین شروع کار و همچنین هزینه هایی که باید به صورت منظم و بر اساس قرارداد به برند مورد نظر بپردازید اشاره کرد.
طبق تعریف فرنچایز گیرنده باید به صورت دایم هزینه حفظ امتیاز فرنچایز را به شرکت صاحب امتیاز به صورت بخشی از درامد یا درصدی از فروش یا عددی ثابت تقبل نماید که میتواند بین ۴ درصد تا ۸ درصد باشد.
از دیگر معایب آن میتوان به عدم کنترل بر منطقه ای که در انجا این فرنچایز دایر میشود یا عدم امکان بروز خلاقیت در کالا یا خدمات اشاره کرد، به عنوان مثال شما حق انتخابی در پوشش کارمندان یا تنوع محصولات ندارید.

معیار های انتخاب یک تجارت حق امتیاز دهنده چیست؟

1-معیار اول میزان تقاضایی که برای محصولات یک کسب و کار حق امتیاز دهنده وجود دارد.
2-آموزش و خدمات حمایتی
3-تجربیات فرنچایز دهنده
4-رشد آن کسب و کار فرنچایزی در محدوده معیار بسیار مهمی محسوب میشود.
5-نام تجاری برند فرنچایز دهنده

تعهدات اساسی فرنچایز دهنده و فرنچایز گیرنده در قراداد چیست ؟

خدماتی ک فرنچایز دهنده طبق تعهدات ارایه می دهد:

امتیاز استفاده از برند تجاری، محصولات و سرویس های خود را به متقاضی ارایه کند،
اموزش متقاضی برای استفاده از سیستم فروش این کسب و کار، استخدام کارکنان مورد نیاز و اموزش انها
رصد کردن رفتار تمامی متقاضیان و طرف های قرارداد جهت جلوگیری از ضربه خوردن به اعتبار و شهرت برند

تعهدات طرف حق امتیاز گیرنده :

شرکت مورد نظر بایستی مکان احداث فروشگاه را تعیین و سپس طبق استاندارد های تعریف شده تجهیزکند،
باید هرروز گزارش روزانه فروش ارایه دهد و با شرکت صاحب حق امتیاز در ارتباط باشد،
باید همواره طبق اصول رفتار کند و خود را به روز نگه دارد و لازم است تلاش کند تا شهرت برند شرکت مادر را نزد مردم بالا ببرد و خدشه ای به اعتبار شرکت مادر وارد نکند.

یکی از موفق ترین فرنچایزرهای ایرانی

بابک بختیاری، یک کارآفرین ایرانی است . او شرکت بستنی زنجیره‌ای آیس پک را در کشور ایران تأسیس کرده‌است و مدیر عامل آن است.
بابک بختیاری در سال ۱۳۸۷ به عنوان کارآفرین برتر بخش خدمات در جشنوارهٔ ملی کارآفرینانِ برتر معرفی شد. در سال ۱۳۸۸ آیس پک به عنوان یکی از صد برند برتر ایران دست یافت.  همچنین بابک بختیاری در سال ۱۳۸۷ به عنوان کارآفرین برتر استان تهران معرفی شد. آیس پک که بابک بختیاری آن را درسن ۲۹ سالگی بنیان نهاد، بزرگ‌ ترین فروشگاه زنجیره‌ای ایران خوانده شده‌ است. اولین شعبه آیس پک در سال ۱۳۸۵ توسط بابک بختیاری در خیابان نیاوران تهران افتتاح شد، سپس آیس پک شعبه دوم خود را در مرکز خرید گلستان تهران دایر نمود. آیس پک بعدها با موفقیت روزافزون روبرو شد و طرح‌های دیگری توسط بختیاری به اجرا در آمد. امروزه او با تاسیس هلدینگ برندینگ و فرنچایز بابک بختیاری ده ها برند موفق و نوآورانه دیگر را در سرتاسر کشور تاسیس و فرنچایز کرده است.

ایس پک

شرکت های موفقی که از متد فرنچایز استفاده میکنند:

در حال حاضر شناخته شده ترین شرکتی که اقدام به فروش حق امتیاز خود میکند شرکت مک دونالد میباشد.
مک دونالد علامت برند، مواد اولیه و آموزشهای اولیه لازم، تجهیزات و روشهای تبلیغاتی خود را در اختیار حق امتیاز گیرنده ها قرار میدهد.
بر اساس گزارش سال ۲۰۱۶ اداره بورس آمریکا مک دونالد بیش از ۳۷۰۰۰ شعبه در سراسر جهان دایر کرده است. مک دونالد از طریق این شعبات به بیش از ۷۰ میلیون نفر در سرتاسر دنیا روزانه غذا میفروشد.
هیچ کدام از ارقام بالا بدون استفاده از متد فرنچایز برای مکدونالد امکان نداشت. حتی مدیریت همزمان ده شعبه ای ک تحت مدیریت یک نفر باشد، جدا از فعالیت های تمام نشدنی روزانه نیازمند سرمایه گذاری عظیمی است که از عهده هر کسی بر نمی آید.
فرنچایز برای شرکت واگذار کننده این خاصیت را دارد که مسئولیت های اداره یک شعبه خود را بین خود و واگذار شونده تقسیم میکند. همچنین مسئولیت فعالیت های روزانه را به صاحب شعبه واگذار کرده و خود فعالیت های کنترل کیفی اصلی را بر عهده می گیرد.

برچسب ها:
اخذ نمایندگی اعطای نمایندگی انواع سرمایه گذاری برند سازی برندسازی برندسازی پوشاک برند پوشاک برندینگ برندینگ رستوران برندینگ شخصی راه اندازی راه اندازی برند راه اندازی رستوران راه اندازی فروشگاه راه اندازی فست فود راه اندازی کسب و کار راه اندازی کسب و کار جدید رستوران داری سرمایه سرمایه گذاری سرمایه گذاری در کار صنعت غذا صنعت غذایی صنعت فست فود طرح کسب و کار غذاهای ایرانی فرنچایز فرنچایز رستران فرنچایز رستوران فست فود فست فود زنجیره ای قرارداد مواد غذایی مک دونالد نمایندگی، فرنچایز کارآفرین کارآفرینی کارافرینی کار در منزل کسب و کار کسب و کار،راه اندازی کسب و کار کسب و کار اینترنتی کسب و کار تولیدی کسب و کار خانگی کسب و کار کوچک