بوم مدل کسب و کار چیست؟

وقتی ایده ای برای راه اندازی کسب و کار دارید، اما نمی دانید از کجا شروع کنید و چه مراحلی را باید بردارید، بوم مدل کسب و کار بهترین کمک برای شماست. همچنین، این بوم می تواند به شما در ترویج کسب و کارتان کمک کند. این پلتفرم برای به اشتراک گذاشتن ایده کسب و کار، منابع سرمایه و درآمد، محصولات و بازار هدف شما طراحی شده است. در اصل، این بوم یک استراتژی است که به شما می گوید چگونه از ایده خود کسب درآمد کنید.
سمت راست این بوم بر روی مخاطب و مخاطب هدف شما تمرکز دارد و در واقع با عوامل خارجی سروکار دارد. این عوامل و معیارها تحت کنترل شما نیستند. سمت چپ این بوم در مورد کسب و کار و معیارهایی است که توسط شما قابل کنترل است. در وسط قسمت مشترک قرار دارد که بر تبادل ارزش بین مشتری و کسب و کار تمرکز دارد.

نحوه تعیین فعالیت های کسب و کار

بوم مدل کسب و کار چیست؟

برای تهیه لیست خوب و مناسبی از اقدامات کلیدی کسب و کار خود، در این مورد نیز لازم است نگاهی به اطلاعات جمع آوری شده تا کنون بیندازیم.پس از آگاهی از اطلاعات هر قسمت از بوم، می توان فهرستی از آن ها را مشاهده کرد. تمام فعالیت ها
مهم ترین کسب و کار با توجه به ارزش فعالیت ها و کسب و کارها چیست؟
لیست فعالیت های مرتبط با این محیط چیست؟
برای حفظ ارتباط با مشتریان چه کنیم؟
چه نوع فعالیت هایی برای حفظ جریان درآمد کسب و کار مهم هستند؟

اقدامات و وظایف کلیدی متداول کسب و کارها

در این قسمت به شما در مورد فعالیت های رایج در نظر گرفته شده در مدل بوم خواهیم گفت. شما باید مفهوم فعالیت های روی این بوم و نحوه عملکرد آنها را بدانید. و به این ترتیب بهتر خواهید دید که در فرآیند کارآفرینی و راه اندازی کسب و کارتان چه چیزی در انتظار شماست.
میشود گفت که فعالیت های کلیدی مثل یک پل بین تجارت شما و نیاز های مشتریانتان است. فعالیت های کلیدی را میشود به شکل دسته‌بندی‌های عمومی مثل تحقیق و توسعه، تولید و در نهایت هم بازاریابی و تبلیغات دسته بندی کرد.

تحقیق، توسعه و نوآوری

عموما مردم فکر می‌کنند که تحقیق و توسعه فقط برای کسب و کارها و تجارت های بزرگ است و یک کارآفرین که به تنهایی و یا با همراهی تعداد کمی از دوستانش مشغول به کار است نیازی به تحقیق و توسعه ندارد. لازم است این واقعیت را در نظر بگیریم که هر کسب و کاری به این فعالیت نیاز دارد و تفاوتی نمی‌کند که به تازگی تاسیس شده باشد یا خیر؟

عملیات های تحقیق و توسعه می‌تواند مشم.ول موارد زیر شود:
تحقیق در مورد محصولات تازه: کسب و کارها معمولا می‌توانند براساس نتایج تحقیقات بازار و نوع فعالیت سایر رقبا محصولات و خدمات جدیدی را طراحی و ارائه نمایند. در این عملیات باید توجه شود که مشتری به نیازمند محصول جدید است؟ در مرحله بعد باید تشخیص داد که آیا کسب وکار ما این قابلیت را دارد که به این نیازها پاسخ دهد؟ پیدا کردن پاسخ این سوالات به دست فعالیت‌های حوزه تحقیق و توسعه امکان میپذیرد.
آپدیت کردن محصولات: حتی ساده‌ ترین محصولات هم به طور مدام اصلاح و آپدیت میشوند. ری اکشن هایی که ما از مشتری‌هایمان میگیریم به ما کمک می‌کند که بشود ایرادهای محصولمان را درست کنیم و آنها را بروزرسانی کنیم. عام ترین مثال در مورد این مسئله آپدیت‌هایی است که همواره برای نرم افزارها و سخت افزارهای کامپیوتری دریافت میکنیم. به جز اپلیکیشن های دیجیتال و نرم افزارها، خدمات و محصولات دیگر هم بروزرسانی و آپدیت میشوند.

بازاریابی و تبلیغات درست برای توسعه کسب و کار

رنگ سبز

بررسی بازار هدف محصول، زیر نظر داشتن رقبا و داشتن یک طرح و بیزنس پلن برای بازاریابی از مهم ترین قدم های شروع یک تجارت است. اهمیت این مرحله در بازاریابی و تبلیغات بسیار بالاست.
شما باید با آگاهی از شکل ارتباطی که میخواهید با مشتری برقرار کنید، مثلا میخواهید از طریق پیام متنی،پیام صوتی یا ویدئویی توجه مخاطبان را به خود جلب کنید، شروع به تولید محتوا کنید. همچنین برای برقراری ارتباط نزدیکتر با مشتریانتان برای صفحه اجتماعی یا سایت مد نظر میتوانید یک تیم پشتیبانی بیست و چهار ساعته گرداوری کنید که یا از طریق  بخش پیام ها یا تماس تلفنی بتوانند سوالات و پیشنهاد های خود را مطرح کنند. به این روش مشتریان با شما احساس نزدیکی بیشتری میکنند و به نوعی به برند شما احساس وابستگی میکنند که این به وفاداری آن ها منجر میشود.

مزایای بوم مدل کسب و کار

  1. انعطاف پذیری
    مدل بوم انعطاف پذیر است و با توجه به نوع بیزنس شما میتواند تغییر پیدا کند و مدل های مختلفی را طراحی کند.
  2. مشتری مداری
    این بوم شمارا مجبور میکند به خدماتی که به مشتریان ارائه میدهید توجه کنید و به شکل رسیدن به استاندارد های بالاتر فکر کنید.
  3. قابل فهم بودن
    بوم کسب و کار یک مدل ساده و بصری است که با یک نگاه ساده قابل فهم است.
  4. متمرکز بودن
    خطاها و ارورهای قدیم که ممکن بود در مدل های کسب و کاری قدیمی تر وجود داشته باشد در این طرح اصلا وجو ندارد.
  5. نشادن دادن ارتباطات
    در صفحه بوم گرافیکی ارتباط بخش های مختلف با هم کاملا مشخص است و مانند طرح های قدیمی گیج کننده نیست.
  6. قابلیت ویرایش
    بوم مدل قابلیت ویرایش دارد و شیر کردن ان با دیگر همکاران و صاحبان سهام ساده تر و قابل فهم تر است.

بوم مدل کسب و کار چیست؟

پیشنهاداتی برای تهیه اولین بوم کسب و کار

در صورتی که قصد دارید برای اولین بار برای کسب و کارتان بوم مدل کسب و کاری تهیه کنید، نکاتی را برای شما مطرح کرده ایم که ممکن است برایتان مفید باشد:

برچسب ها:
اخذ نمایندگی اعطای نمایندگی انواع سرمایه گذاری برند سازی برندسازی برندسازی پوشاک برند پوشاک برندینگ برندینگ رستوران برندینگ شخصی راه اندازی راه اندازی برند راه اندازی رستوران راه اندازی فروشگاه راه اندازی فست فود راه اندازی کسب و کار راه اندازی کسب و کار جدید رستوران داری سرمایه سرمایه گذاری سرمایه گذاری در کار صنعت غذا صنعت غذایی صنعت فست فود طرح کسب و کار غذاهای ایرانی فرنچایز فرنچایز رستران فرنچایز رستوران فست فود فست فود زنجیره ای قرارداد مواد غذایی مک دونالد نمایندگی، فرنچایز کارآفرین کارآفرینی کارافرینی کار در منزل کسب و کار کسب و کار،راه اندازی کسب و کار کسب و کار اینترنتی کسب و کار تولیدی کسب و کار خانگی کسب و کار کوچک