اهمیت صنعت فست فود در اقتصاد کشور

خوراک و غذا از نیاز های اولیه انسان برای بقا و از لذت های بسیار مهم در زمان ما است. صنعت فست فود به عنوان در دسترس ترین و محبوب ترین غذاهای جهان در حال تسخیر دنیای امروز است. در دسترس بودن و قیمت تقریبا مناسب این غذاها باعث گرایش و تمایل بیشتر ما به این صنعت شده است. همین بازار وسیع مخاطبان و مشتریان باعث شده است که صنعت فست فود بسیار پردرآمد و پرسود باشد. وجود تنوعات بسیار بالا و متناسب با تمام ذائقه ها هر قشر و سن و سالی را جذب میکند.

گسترش صنعت فست فود

صنعت فست فود

در دنیای مدرن و پرمشغله امروزی مصرف کنندگان زیادی به فست فود ها و رستوران ها مراجعه میکنند. تعداد افراد مشغول به کار تنها در رستوران های مستقل به جز رستوران های زنجیره ای بیشتر از افراد مشغول در کل صنعت هواپیمایی است. سطح جهانی در سال 2018 درآمد کسب شده از صنعت فست فود بیش از 570 میلیارد دلار بود که از ارزش اقتصادی اکثر کشورها بیشتر است. ایالات متحده از سال 1970 که 6 میلیارد دلار بود تا سال 2015 به 200 میلیارد دلار افزایش یافت.
صنعت فست فود با بیشتر از 4 میلیون فرد مشغول به کار و بیش از 200000 کارگر در فرانچایزها در سال 2016 از بزرگترین عوامل کار آفرینی در سطح جهان بوده اند. همچنین در دوران فراگیری کرونا فست فود ها در ابتدا با مشکلاتی روبرو شدند. اما بعد با گسترش سفارش اینترنتی و تحویل درب منزل به روال سابق بازگشتند و باز هم باعث کارآفرینی های جدید شدند. حتی این مسئله هنم جلوی فروش و سود رسانی این صنعت را نگرفت.

کارآفرینی محلی

صنعت فست فود

تعداد پرسنل مورد نیاز یک فست فود از گارسون و آشپز گرفته تا پیک و ظرفشور ها زیاد است و همین مسئله قدرت صنعت غذایی  فست فود را در مسئله کارآفرینی و اشتغال زایی نشان میدهد. طبق تحقیقات انجمن ملی رستوران در ایالات متحده بیش از 50 % آمریکایی ها حداقل یک بار در صنعت غذا مشغول به کار بوده اند و در هر لحظه حدود 16 میلیون نفر در این صنعت مشغول به کار هستند. این از نشانه های اصلی اهمیت بالای این صنعت در اقتصاد کشور است.

زنجیره تامین

رستوران ها در سطح های محلی یا منطقه ای و کشوری پول زیادی را از طریق پرداخت اجاره یا مالیات و خدمات شهری به اقتصاد کشور وارد میکنند. با روزافزون بودن تعداد رستوران هایی که در سطح شهر افتتاح میشوند و راه اندازی فست فود های محلی این تزریق اقتصادی هم هرروز افزایش میابد. همچنین به دلیل اینکه رستوران های محلی مواد اولیه منوهای خود را از تامین کنندگان محلی تهیه میکنند به اقتصاد محلی هم کمک بالایی میکنند.
همانطور که رستوران های محلی برای تهیه مواد اولیه مورد نیاز خود به فروشگاه های مواد غذایی محلی مراجعه میکنند، رانندگان و پیک های تحویل دهنده هم سوخت ماشین خود را در همان محله میزنند. حقوق پرداختی به کارکنان و پرسنل رستوران هم در همان محله خرج میشود. از این طریق سرمایه بیشتری را به اقتصاد آن محله وارد میکند.

صمیمیت و دوستی

معمولا مردم برای مراسم ها و مناسباتشان به رستوران ها و فست فود ها مراجعه میکنند. در هر محله هم معمولا رستوران هایی هستند که مشتریان و صاحب مغازه و پرسنل با هم آشنا هستند. این موضوع باعث ایجاد حس صمیمیت و اجتماع میشوند تا جایی که خود رستوران به اندازه ی صاحب آن برای مردم مهم میشود و رستوران به یکی از اماکن گردشگری تبدیل میشود. این موضوع باعث افزایش سود و درآمد میشود.
همچنین جهانگردی یا شهرگردی غذایی یک صنعت پردرآمد و بزرگ است. توریست ها و مسافران خارجی برای امتحان کردن یک غذای خاص یا یک رستوران خاص سفر میکنند. یا از مسیر سفر خود خارج میشوند و برای رفتن به یک رستوران خاص برنامه ریزی میکنند. شهرهایی که رونق فرهنگی بالا و غذاهای محلی معروفی دارند میتوانند به یک مقصد گردشگری تبدیل شوند. از این طریق نه تنها از راه فروش غذا بلکه سرمایه گردشگری را به اقتصاد کشور تزریق کنند.

بازار جهانی فست فود

بر طبق تحقیقات انجام شده ارزش صنعت فست فود تا سال 2023 میلادی به ارزش کلی 690 میلیارد دلار برسد. و با روند صعودی حدودا 4/5 درصدی به پیشرفت خود ادامه دهد. رشد صنعت فست فود در آمریکا به حدی بوده که بسیاری از برند ها به دنبال گسترش خود در سطح بین المللی هستند. مانند برند تاکوبل که برنامه دارد در سال پیش رو 600  شعبه جدید در کشور هند تاسیس کند. یا برند فت برگر که با همکاری دو برند جک این د باکس و پاندا اکسپرس تولید شده و در حال راه اندازی شعبات خود در کشور های مختلف است. همین همه گیری و رشد بالای صنعت فست فود باعث ایجاد رونق اقتصادی در کشور میشود و در کنار آن به دلیل شغل های زیادی که به واسطه فست فود ها ایجاد شده اند تحول بزرگی در اقتصاد کشور ایجاد کرده اند.

برچسب ها:
اخذ نمایندگی اعطای نمایندگی انواع سرمایه گذاری بازاریابی برندسازی برند سازی برندسازی پوشاک برند پوشاک برندینگ برندینگ رستوران برندینگ شخصی تجهیزات فست فود راه اندازی راه اندازی برند راه اندازی رستوران راه اندازی سفره خانه سنتی راه اندازی فست فود راه اندازی کسب و کار راه اندازی کسب و کار جدید رستوران داری سرمایه سرمایه گذاری سرمایه گذاری در کار صنعت غذا صنعت غذایی صنعت فست فود غذاهای ایرانی فرنچایز فرنچایز رستران فرنچایز رستوران فست فود فست فود زنجیره ای قرارداد مواد غذایی نمایندگی، فرنچایز کارآفرین کارآفرینی کارافرینی کار در منزل کسب و کار کسب و کار،راه اندازی کسب و کار کسب و کار اینترنتی کسب و کار تولیدی کسب و کار مواد غذایی کسب و کار کوچک