حاشیه درامد و سود رستوران

راه اندازی و مدیریت یک کسب و کار پرسود و پررونق کار نسبتا سختی است،زیرا بعد از پرداخت هزینه های جاری مانند قبوض و حقوق کارمندان پول نقد زیادی باقی نمی ماند.اگر در رستوران خود سود کمی دارید نشان از مشکلات اساسی مدیریت شماست و نیاز است دست به اقدامات موثرتر و متفاوت تری بزنید.

سود یک رستوران چقدر است؟

حاشیه سود در واقع میزان پول باقی مانده بعد از پرداخت هزینه های جاری و صورتحساب هایتان است.

سه عامل اصلی در سود رستوران به شرح زیر است:

حاشیه سود خالص:کل درآمد شما به جز بهای تمام شده کالای فروخته شده است.

حاشیه سود ناخالص:درآمد شما بجز تمام هزینه های جاری و هزینه کالای فروخنه شده است.

درصد حاشیه سود:در این عدد شما متوجه میشوید در هر هزار تومان فروش کالا چه مقدار سود کرده اید.

نحوه محاسبه حاشیه سود رستوران

شما برای محاسبه این عدد متوانید در نرم افزار حسابداری خود جستجو نمایید و تمام درآمد و هزینه های خود را پیدا کنید.اول درآمد خالص خود را از مخارج خود کم میکنید و سپس این عدد را تقسیم بر درآمد کل خود میکنید.بعد از آن در 100 ضرب میکنید و درصد حاشیه سود شما بدست می آید.

برای راحتی کار شما فرمولهارا برای شما در زیر آورده ایم:

درامد ناخالص-هزینه های جاری=درآمد خالص

درآمد خالص/درآمد ناخاص=حاشیه سود سما

حاشیه سود*100=درصد حاشیه سود

چرا حاشیه سود رستوران ها کم است؟

سود رستوران

وقتی به یک رستوران یا تهیه غذا به عنوان یک مخاطب می نگریم به نظر می آید که سود بالای 50% دارد اما دلیل آن این است که فقط هزینه مواد اولیه را محسابه میکنم.مثلا اگر یک پرس کباب مد نظظرمان است فکر میکنیم هزینه 400 گرم گوشت و 300 گرم برنج چقدر میشود و مابقی را سود در نظر مگیریم.اما در حقیقت هر رستورانی یک سری هزینه های پنهان دارد که ما از آن خبردار نیستیم.مثلا هزینه مواد اولیه و هزینه نیروی انسانی . اجاره و قبوض که از درآمد خالص کم میشود.

چگونه سود رستوران خود را بالا ببریم؟

راه کارهایی که برای افزایش سود رستوران وجود دارد:

1-در نظر داشتن هزینه ها

درآمد یک رستوران ممکن است به دلیل تغییر فصل نوسان کند در صورتی که هزینه های اب و برق و گاز و اجاره کم نمیشود. پس نیاز است شما هزینه های مختلف خود را با دقت زیر نظر بگیرید و تغییرات آن ها و دلایل تغیررات را بیباید.مثلا هزینه خرید مواد اولیه و قیمت تمام شده غذای فروخته شده را محاسبه کنید و اگر زیاد یا کم شد به دبنال علل آن باشید.همچنین هزینه های نیروی کار را که حدود یک سوم هزینه های خرج شده شماست حساب کنید و هزینه های ثابتی مثل قبوض و اجاره را فراموش نکنید.

2-آموزش کارکنان برای کاهش هزینه ها

با تعیین یک سری استاندارد های اولیه باید بتوانید ضایعات رستوران را کاهش دهید بدون تاثیر گذاشتن روی محصولات یا خدمات به کشتری.

ضایعات مواد غذایی که خراب میشوند یا به دلیل پخت نامناسبپس فرستاده میشوند ممکن است شمارا متحمل هزینه های زیا یکند.

3-کاهش هزینه های عملیاتی با اتوماسیون

قبض های گاز و آب و برق هزینه های اجتناب ناپذیری دارند اما تغییرات کوچک میتواند آن هارا تحت تاثیر قرار دهند.راه های کاهش هزینه های عملیاتی میتواتند استفاده از ترموستات کنترل شده باشد،استفاده از لامپ های ال ای دی که سنسور حرکتی دارند یا پایبند بودن به برنامه ریزی منظم برای تمیز کردن و نگه داری تجهیزات.

4-داشتن منوی سود آور

هزینه غذا بخش خلی بزرگ از بودجه مالی شمارا تشکیل میدهد.مهندسی منوی رستوران به شما در افزایش سودتان کمک خواهد کرد.میتوانید غذاهایی با قیمت پایینتر را در منویتان جای دهید و با یافتن راه هایی که بدون کاهش کیفیت غذا قیمت تمام شده آن کمتر شود سود خود را بالا ببرید.غذاهایی که محبوبیت بالایی دارند را در منوی خود هایلایت کرده تا جلوی چشم مشتری باشد و مطمئن باشید آن غذاها با کیفیت بالایی پخته میشوند.

5-افزایش حجم فروش

در کنار کاهش دادن هزینه هایتان شما باید به فکر بیشتر کردن حجم فروشتان باشید.این کار به افزایش حاشیه سود شما کمک خواهد کرد.از طریق راهکار هایی مثل تبلیغ غذاهایی در منو که سود بالاتری دارند و متنوع تر کردن جریان های درآمدی خود میتوانید فروشتان را افزایش دهید.

میانگین حاشیه سود رستوران و فست فود چقدر است؟

معولا حاشیه سود رستوران ها بسته به نوع رستوران و لوکیشن آن تفاوت دارد اما در کل ممکن است از 3 درصد تا 20 درصد تغییر کند.

 

 

 

برچسب ها:
اخذ نمایندگی اعطای نمایندگی انواع سرمایه گذاری بازاریابی برندسازی برند سازی برندسازی پوشاک برند پوشاک برندینگ برندینگ رستوران برندینگ شخصی تجهیزات فست فود راه اندازی راه اندازی برند راه اندازی رستوران راه اندازی سفره خانه سنتی راه اندازی فست فود راه اندازی کسب و کار راه اندازی کسب و کار جدید رستوران داری سرمایه سرمایه گذاری سرمایه گذاری در کار صنعت غذا صنعت غذایی صنعت فست فود غذاهای ایرانی فرنچایز فرنچایز رستران فرنچایز رستوران فست فود فست فود زنجیره ای قرارداد مواد غذایی نمایندگی، فرنچایز کارآفرین کارآفرینی کارافرینی کار در منزل کسب و کار کسب و کار،راه اندازی کسب و کار کسب و کار اینترنتی کسب و کار تولیدی کسب و کار مواد غذایی کسب و کار کوچک